Lege schappen bij Jumbo door ruzie met leverancier Mars
Supermarktketen Jumbo ligt overhoop met Mars, leverancier van snoep, repen en diervoeding zoals Pedigree. Klanten die op zoek zijn naar chocoladerepen of hondenvoer grijpen mis. De twee partijen kunnen het niet eens worden over de prijs die Mars van Jumbo krijgt voor de producten.
Ieder jaar voeren leveranciers en supermarkten opnieuw onderhandelingen over de inkoopprijzen. Meestal zijn die gesprekken op tijd afgerond en merkt de consument er niets van.
Dat is nu anders. Jumbo vindt dat Mars te veel geld wil hebben, waardoor de supermarkt geen marge meer heeft of waardoor de prijzen voor consumenten te hoog worden. Details over de onderhandelingen willen beide bedrijven niet geven.
Producten van Mars zijn zowel online als in de winkel beperkt leverbaar, zegt een woordvoerder van Jumbo. "Wij worden geconfronteerd met zeer hoge prijsstijgingen van bepaalde leveranciers." Soms is dat onvermijdelijk, geeft Jumbo toe. "Maar sommige prijsstijgingen zijn ons niet te verklaren."
Mars laat weten elk jaar met de supermarkten te onderhandelen over de prijzen, maar dat het met sommige supermarkten nog niet gelukt is.
Mars zegt ook dat het niet enkel en uitsluitend over de prijs gaat. "Bij de afspraken met supermarkten gaat het om alle aspecten van de samenwerking. Van leveringen, nieuwe productintroducties tot consumentenacties", aldus de Mars-woordvoerder, die niet kan zeggen wanneer er weer producten van het bedrijf in de Jumbo-schappen liggen.
"Het is in het belang van de consumenten en hun huisdieren dat een nieuwe overeenkomst wordt bereikt. Daar zetten we ons voor in."
Hard gevecht normaal
Retaildeskundige Paul Moers zegt: "Het gaat er hard aan toe en Jumbo heeft gelijk. Die willen ieder dag lage prijzen, dus laten niet over zich heen lopen en leveranciers geen te grote verhogingen toepassen."
De totale prijsstijgingen zijn 15 procent. "En die probeert Jumbo zo laag mogelijk te houden. Je ziet dat sommige leveranciers misbruik maken van hun positie en dat wil de supermarktketen voorkomen."
De klant is voorlopig de dupe: die moet voor hondenvoer van Pedigree of chocoladerepen van Mars naar een andere, concurrerende supermarkt. "Maar Jumbo zegt: dit is voor een goed doel", zegt Moers. "Het wil een zo laag mogelijke prijs laten zien. Daarom voert het dit gevecht zo hard. Dit is exemplarisch voor hoe leveranciers en supermarkten met elkaar omgaan."
Vaker conflicten
Het is niet de eerste keer dat supermarkten lege schappen hebben door een conflict met de leverancier. Nestlé stopte begin vorig jaar tijdelijk met het leveren van onder andere Maggi en KitKat aan Albert Heijn. De supermarktketen lag ook overhoop met een leverancier van diepvriessnacks. Bij Jumbo lagen in april 2022 geen producten van Kellogg's, waaronder Pringles-chips en ontbijtgranen, in de schappen.
En wie bij deze maand bij online supermarkt Picnic Lay's chips wilde bestellen, kreeg de melding: "Niet leverbaar – We knokken voor de laagste prijs. Helaas kunnen we het niet eens worden met deze leverancier."