Heineken krijgt dwangsom voor blikjes zonder statiegeld

Bierbrouwer Heineken krijgt straf van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) omdat het nog steeds blikjes maakt en op de markt brengt zonder statiegeld. De dwangsom is 15 eurocent per blikje, met een maximumbedrag van 1 miljoen euro. Maar dat bedrag kan worden verhoogd.
Dat maakt de ILT bekend. Sinds 1 april moeten bedrijven drankblikjes van een statiegeldlogo voorzien. Dat is om de hoeveelheid zwerfafval te verminderen.
Eigenlijk zou de ingangsdatum 1 januari zijn, maar die datum werd nog drie maanden uitgesteld om ondernemingen tegemoet te komen. Maar Heineken (en ook Grolsch) zouden ook na 1 april nog nieuwe blikjes zonder statiegeld willen produceren.
Wet overtreden
Daarmee overtreden die bedrijven de wet, want alle nieuwe blikjes moeten voorzien zijn van een statiegeldlogo, aldus de ILT. Grolsch beriep zich op overmacht en heeft dat ook kunnen aantonen, aldus woordvoerder Daniëlle Rebel van de ILT. Grolsch voldoet vanaf morgen aan de regels en krijgt dan ook geen straf.
Maar biergigant Heineken onttrekt zich nog steeds aan de wet. Daarom moet het vanaf vandaag 15 eurocent betalen per blikje zonder statiegeld dat het toch op de markt brengt. De dwangsom is maximaal 1 miljoen euro, maar de dwangsom kan worden verhoogd als op dat moment dat het bedrag van 1 miljoen euro is bereikt de wet nog steeds niet wordt nageleefd, legt Rebel uit.
Peanuts voor Heineken
Komende dinsdag bekijkt de ILT of Heineken zich dan wel aan de wet houdt. Mocht dat het geval zijn, dan hoeft de brouwer de boete niet te betalen.
Maar als Heineken zich dan nog altijd niet aan de regels zou houden, dan kan de ILT ook een andere straf opleggen. Het zou kunnen dat het bedrag van 15 eurocent per blikje dan wordt verhoogd, maar het kan ook om wat anders gaan, aldus Rebel.
Ze noemt het 'koffiedik kijken' of Heineken zijn leven zal gaan beteren, of gewoon de boete betaalt. Voor Heineken is 1 miljoen euro geen onoverkomelijk bedrag. De in grootte op één na grootste bierbrouwer in de wereld maakte vorig jaar op een omzet van bijna 35 miljard euro een nettowinst van bijna 2,7 miljard euro.
"Laten we hopen dat deze last zoveel indruk maakt dat volgende week de situatie anders is", aldus Rebel.
Heineken: 'dacht dat er transitieperiode was'
Heineken zei eerder dat het binnen vijf tot zes weken na 1 april alleen nog maar blikjes met statiegeldlogo zou kunnen leveren. "We dachten dat er een transitieperiode is", zegt Menno van der Vlist, woordvoerder van Heineken Nederland.
Maar Rebel maakt daar korte metten mee: "Als er al sprake was een transitieperiode, dan was dat van 1 januari tot 1 april". Aanvankelijk was het, zoals eerder gezegd, de bedoeling dat de statiegeldregeling al per 1 januari zou worden ingevoerd. De Raad van State verschoof dat naar 1 april.
"En bedenk dat we al 22 plus 3 maanden bezig zijn met de ontvoering van statiegeld op blikjes, dus het komt niet uit de lucht vallen. Andere producenten lukt het wel."
Heineken zegt van de ILT het verzoek te hebben gekregen om te stoppen met het afvullen van blikjes zonder statiegeld. " We zetten momenteel alles op alles om aan dat verzoek te voldoen en daarmee de boete te voorkomen."
De voorraad blikjes die het al heeft zonder statiegeldlogo zullen worden verkocht in andere landen, buiten Nederland, aldus Van der Vlist. " Het ligt in de lijn der verwachting dat dit in Europa is."
'Moet pijn doen'
Afgelopen dinsdag zei minister Rob Jetten van Klimaat en Energie al dat het kabinet hoopte dat de ILT Heineken en Grolsch een flinke boete zou geven omdat ze nog geen blikjes met statiegeld op de markt brengen. "Het moet handhaving zijn die ook pijn doet", aldus Jetten.
Rebel ontkent dat de ILT zich door die hartekreet heeft laten leiden. De ILT was voor het weekend al met de zaak bezig, zegt zij.
25 maanden voorbereidingstijd
Minister Jetten wees er dinsdag op dat de meeste bedrijven na 25 maanden voorbereidingstijd er wel in zijn geslaagd om blikjes van het statiegeldlogo te voorzien. Hij noemde het feit dat Heineken en Grolsch het niet doen een 'grote teleurstelling'.
Volgens Rebel is Heineken, naast Grolsch, de enige die zich wat het leveren van blikjes met statiegeldlogo betreft niet aan de wet hield. Wel zijn er nog supermarkten die blikjes zonder statiegeldlogo verkopen, maar aan de kassa wel statiegeld in rekening brengen, zegt zij. "Dus let goed op bij de kassa."
Een woordvoerder van Heineken laat weten dat de bierbrouwer zich zo snel mogelijk aan de statiegeldregels voor blik zal houden. Hoe lang het precies duurt voordat dat mogelijk is, kon hij nog niet zeggen.