Luchtvaart vecht krimpplannen Schiphol bij hoogste rechter aan
Onder aanvoering van KLM stapt de luchtvaart naar de Hoge Raad om te voorkomen dat het aantal vluchten op Schiphol vanaf november naar beneden moet. Volgens de luchtvaartmaatschappijen leidt de uitspraak van het gerechtshof eerder deze maand tot onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor reizigers en de sector.
Demissionair minister Harbers wil dat het aantal vluchten op Schiphol volgend luchtvaartjaar krimpt van 500.000 naar 460.000. Hij wordt hierin gesteund door omwonenden van de luchthaven die last hebben van geluidsoverlast.
In maart diende de eerste rechtszaak waarbij negentien partijen uit de luchtvaartbranche de staat en luchthaven Schiphol aanklaagden. De manier waarop Harbers Schiphol wil laten krimpen, kan volgens de luchtvaartbranche niet door de juridische beugel. Harbers volgt niet de uitgebreide Europese procedure die daar volgens de bedrijven wel voor gevolgd zou moeten worden.
Twee eerdere rechtszaken
De rechter gaf de vliegtuigmaatschappijen gelijk, maar de overheid ging in hoger beroep en in juli koos het gerechtshof juist de kant van Harbers. Het zou namelijk om een tijdelijk en kortdurend experiment gaan (een zogenoemde experimenteerrregeling), ter voorbereiding van mogelijk toekomstige aanpassingen van de geldende geluidsregels. En voor de lange termijn volgt de overheid de juiste procedure, een zogenoemde 'balanced approach'-procedure, oordeelde het gerechtshof.
Het hof oordeelde ook dat de bestaande situatie van 500.000 vluchten per jaar in feite een illegale situatie is die lang is gedoogd. Voor die 500.000 vluchten is namelijk nooit een milieuvergunning afgegeven, terwijl dat wel had gemoeten. Volgens het hof hadden de luchtvaartmaatschappijen er geen recht op dat de illegale situatie in stand bleef.
KLM liet begin juli al weten teleurgesteld te zijn en het vonnis te bestuderen. Nu hebben de luchtvaartmaatschappijen dus besloten in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
"Uit de uitspraak blijkt niet op welke wijze een experimenteerregeling toegepast kan worden en hoe de handhaving ingevuld moet worden. Daarnaast is het arrest in strijd met nationale, Europese en internationale regelgeving", aldus KLM over het hoger beroep.
Komende winter al
Het nieuwe vliegseizoen gaat in november in. Schiphol zou dan dus al naar 460.000 vluchten moeten krimpen. Onduidelijk is wanneer de zaak bij de Hoge Raad dient.
Ook is momenteel niet duidelijk of de plannen van Harbers überhaupt uitgevoerd gaan worden. Omdat het kabinet demissionair is, worden de krimpplannen van Schiphol mogelijk controversieel verklaard. Dat wordt gedaan bij gevoelige onderwerpen en betekent dat het in de ijskast gaat tot er een nieuw kabinet is.