Mediagigant Naspers (31 procent eigenaar van Tencent) naar beurs in Amsterdam
Het Zuid-Afrikaanse mediaconglomeraat Naspers brengt een deel van zijn internationale activiteiten naar de Amsterdamse beurs. Daarin zit onder meer ook het belang van bijna een derde in het Chinese concern Tencent.
Mediabedrijf Naspers brengt alle activiteiten buiten Zuid-Afrika onder in een nieuw bedrijf, waarvan de naam nog niet bekend is. Dat bedrijf krijgt in Amsterdam de belangrijkste notering.
Wanneer dat gebeurt is ook nog niet duidelijk. Het zal op zijn vroegst in de tweede helft van dit jaar zijn. Verder krijgt het nieuwe bedrijf een notering aan de beurs van Johannesburg, in Zuid-Afrika.
75 procent blijft bij Naspers
Naspers is nu als geheel al beursgenoteerd in Zuid-Afrika, aan de beurs van Johannesburg. Het concern houdt zelf 75 procent van de aandelen in het nieuwe bedrijf met de internationale activiteiten. Slechts 25 procent gaat dus naar de beurs in Amsterdam.
Er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven. Bestaande aandeelhouders in Naspers krijgen aandelen in de nieuwe onderneming.
Ondergewaardeerd
Mogelijk kan Naspers een deel van de huidige onderwaardering op de beurs wegwerken met de nieuwe notering in Amsterdam. Sommige beleggers willen hun geld liever investeren in een in Europa genoteerd bedrijf, dan in een bedrijf uit Zuid-Afrika.
Alle aandelen van het Zuid-Afrikaanse bedrijf bij elkaar zijn omgerekend zo'n 85 miljard euro waard. Maar het belang dat Naspers heeft in Tencent is al meer waard: zo'n 115 miljard euro.
In 2001 investeerde Naspers in Tencent en dat was een meesterzet. Voor 32 miljoen dollar kocht het toen 46,5 procent van Tencent. Vorig jaar verkocht Naspers een belang van 2 procent voor bijna 11 miljard dollar.
Naspers heeft daarnaast ook belangen in bedrijven zoals Delivery Hero, Mail.ru (de grootste Russische e-mailprovider), Makemytrip (online reisorganisatie uit India) en OLX (vergelijkbaar met Marktplaats, groot in landen als India en Brazilië). Deze internationale belangen komen dus terecht in het nieuwe bedrijf.
Van krant naar tech
De oorsprong van Naspers ligt in de 'Nationale Pers'. Dit was het moederbedrijf van 'De Burger', een Nederlandstalige krant in Zuid-Afrika. Al snel werd dat vertaald in 'Die Burger', Afrikaans voor 'De Burger'.
Inmiddels is Naspers dus een volledig ander concern geworden. Het is naar eigen zeggen een 'wereldwijd consumenteninternetconcern' en 'een van de grootste technologie-investeerders in de wereld'.
Te groot voor Johannesburg
Naspers wil minder afhankelijk zijn van de beurs van Johannesburg. Nu is het aandeel goed voor maar liefst 25 procent van de belangrijkste index van die beurs. Daarmee zou het voor veel beleggers te groot zijn geworden.
Als je de index van die beurs zou volgen, moet je dus 25 procent van je vermogen in Naspers steken en dat vinden beleggers te veel van het goede. Spreiding is namelijk een belangrijk motto voor beleggers.
Ceo is Nederlander
Nederlander Bob van Dijk is de topman van Naspers. Volgens hem krijgen beleggers door de beursgang in Amsterdam de mogelijkheid om in de internationale activiteiten van Naspers te investeren.
Hij noemt de Amsterdamse beurs een sterk platform voor het aantrekken van extra kapitaal, mocht dat nodig zijn. Bovendien lijken volgens hem de Nederlandse beursregels erg op die van Zuid-Afrika, waardoor er weinig extra administratieve rompslomp is door de notering in Amsterdam.
Verder is Amsterdam volgens Van Dijk een goede plek om talent aan te trekken voor Naspers. Het bedrijf heeft al een paar honderd werknemers in Nederland, onder meer experts op het gebied van kunstmatige intelligentie.