Bedrijven

Takeaway koopt Duitse concurrent Delivery Hero voor 930 miljoen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPTakeaway koopt Duitse concurrent Delivery Hero voor 930 miljoen
RTL

Het Nederlandse Takeaway versterkt zijn positie op de Duitse markt aanzienlijk. De maaltijdbezorger koopt de enige andere grote concurrent, het Duitse Delivery Hero, voor 930 miljoen euro. De koers van Takeaway staat fors hoger.

De bedrijven maakten het nieuws vanochtend bekend. Takeaway is al actief in Duitsland met hun merk Lieferando.de. Met de overname van Delivery Hero komen daar de bezorgdiensten Lieferheld, Pizza.de en Foodora bij.

Deze drie waren in de eerste negen maanden goed voor 23 miljoen bestellingen en een omzet van 76 miljoen euro. Takeaway's Duitse merken kwamen in dezelfde periode ook uit op 23 miljoen bestellingen, met een omzet van 60 miljoen euro.

Beleggers zijn enthousiast over de overname, de koers van Takeaway.com schiet omhoog en stond zelfs even een derde hoger.

Schaalvergroting en winstgevendheid

In een persbericht zegt Takeaway-oprichter en ceo Jitse Groen over de overname: "We kunnen klanten en restaurants zo een beter product bieden. Bovendien kunnen we op een aanzienlijk grotere schaal gaan werken, wat essentieel is voor de winstgevendheid."

Want ondanks de koerswinst sinds de beursgang twee jaar geleden en de flinke groei, maakt het bedrijf vooral kosten. Eind oktober zei Groen tegen RTL Z dat hij verwacht dat volgend jaar winst gaan maken, "Voor het derde kwartaal."

Takeaway.com groeit nóg sneller in Duitsland
Lees ook

Takeaway.com groeit nóg sneller in Duitsland

Maar twee grote spelers

Takeaway.com en Delivery Hero zijn de enige twee grote spelers in Duitsland. "Dit is een prachtige overname", zegt beurscommentator Jacob Schoemaker. "Al is het wel een dure." Jos Versteeg van InsingerGilissen voegt daaraan toe. "Takeaway.com heeft nu totale marktmacht."

Takeaway.com en Delivery Hero zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld om de Duitse markt. Groen heeft vaker gezegd dat er in elke grote markt uiteindelijk maar één grote speler overblijft.

Marketingkosten schrappen

Sinds de beursintroductie van Takeaway.com was dit het grote punt: gaan ze het halen in Duitsland, aldus Versteeg. Volgens hem zijn de marges in Duitsland heel hoog, alleen geeft Takeaway.com er veel uit aan marketing om de grootste te worden. Daarom wordt er nog verlies geleden.

Maar Takeaway.com zal nu geleidelijk aan de merknamen van Delivery Hero kunnen laten verdwijnen en alle bestellingen via één platform afhandelen. De marketingkosten kunnen langzamerhand met 60 miljoen euro worden verlaagd, aldus Versteeg.

Eerdere overnamegeruchten

Eerder dit jaar waren en geruchten dat topman Jitse Groen van Takeaway.com zou hebben gezegd dat een fusie met concurrent Delivery Hero in Duitsland een optie is. Maar een woordvoerder ontkende later dat Groen die uitspraken zou hebben gedaan. Ook zou Takeaway.com zo'n overname niet nodig hebben omdat het sneller zou groeien.

De woordvoerder van Takeaway.com zei destijds dat begin 2017 de markt nog ruwweg gelijk verdeeld tussen de twee, maar dat begin 2018 het marktaandeel van Takeaway.com was gestegen tot 55 procent. En dat van Delivery Hero zou dus gedaald zijn tot zo'n 45 procent.

Eerder dit jaar kocht Takeaway.com ook al de activiteiten van Delivery Hero in Zwitserland.

Aandelen en contanten 

Takeaway zal het bedrag van voor de overname voldoen voor circa 508 miljoen euro in contanten. 422 miljoen euro wordt gedaan met aandelen Takeaway, in totaal 9,5 miljoen stuks. Daarmee krijgt Delivery Hero een belang van circa 18 procent in Takeaway.

Verder krijgt Delivery Hero het recht om een onafhankelijke commissaris te benoemen in de raad van commissarissen van Takeaway. Dat recht vervalt weer als het aandeel van Delivery Hero onder de 9,99 procent komt.

Takeaway opereert in 38 landen wereldwijd. Er zijn 36.500 restaurants aangesloten bij het platform. Er werken meer dan 1000 mensen. De omzet afgelopen jaar was 200 miljoen euro.

Lees meer over
Jitse GroenThuisbezorgd.nlTakeaway.comEconomieOvernameMaaltijdZZP'ersZ link in bio