Beurs

Beursgang Lyft is groot succes: koers stijgt 21 procent

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© GettyBeursgang Lyft is groot succes: koers stijgt 21 procent
RTL

De beursintroductie van de Amerikaanse taxi-app Lyft is goed begonnen. Het aandeel opende op 87,24 dollar en dat is ruim 21 procent hoger dan de introductiekoers van 72 dollar.

Het duurde even voordat er een eerste koers was voor Lyft. Dat komt door de grote belangstelling voor het aandeel, waardoor de koers meteen al een stuk hoger stond.

De totale beurswaarde van Lyft bedraagt nu zo'n 26 miljard dollar. Om een idee te geven: dat ligt in de orde van grootte van het Nederlandse Adyen.

Taxi-app Lyft is eerste in hele rij aan nieuwkomers op de beurs
Lees ook

Taxi-app Lyft is eerste in hele rij aan nieuwkomers op de beurs

Veel vraag

Dat er heel wat beleggers waren die wel wat aandelen Lyft wilden hebben bleek al voor de beursgang. Lyft wilde namelijk aanvankelijk de aandelen tegen een koers van tussen de 62 en 68 dollar verkopen.

Later werd die bandbreedte verhoogd naar 70 tot 72 dollar en gisteren bleek dat de introductiekoers was geprikt op 72 dollar, dus op het hoogste punt van verhoogde bandbreedte.

Lyft is de eerste in een lange rij van Amerikaanse techbedrijven die dit jaar, mogelijk, naar de beurs gaan.

Nieuwe aandelen

Er worden bijna 31 miljoen nieuwe aandelen Lyft uitgegeven. Als er voldoende vraag is kunnen daar nog ruim 4,5 miljoen aandelen bijkomen. Lyft heeft het geld vooral nodig om de bedrijfsvoering te bekostigen. Daarnaast kan een deel gebruikt worden voor investeringen in nieuwe technologieën of overnames van andere bedrijven.

Ook zijn er nog ruim 6 miljoen aandelen gereserveerd voor prestatiebonussen van het management en personeel. Als die worden uitgekeerd zouden de rechthebbenden van die bonussen een flinke belastingaanslag krijgen, die neemt Lyft over. Ook daar wordt een deel van het geld voor gebruikt.

Oprichters multimiljonair

De beleggers die hadden ingeschreven op de beursgang en aandelen toegewezen hebben gekregen hebben meteen al een lekkere (papieren) winst. Maar de winst voor de oprichters is nog veel groter. Het belang van Logan Green is meer dan 600 miljoen dollar waard en de aandelen van mede-oprichter John Zimmer ruim 400 miljoen dollar.

Green en Zimmer blijven wel de zeggenschap houden over Lyft. Zij hebben namelijk speciale aandelen, aandelen B, en die geven extra veel stemrecht. Daardoor hebben ze bijna de helft van het stemrecht en dat terwijl ze nog geen vijf procent van de aandelen houden.

Ondertussen worden ook andere investeerders rijk van Lyft. Zo is het belang van de Japanse e-comercbedrijf 2,7 miljard dollar waard en dat van General Motors (GM) 1,5 miljard dollar. GM stak in 2016 500 miljoen dollar in Lyft.

Concurrent van Uber

Lyft is een taxi-app, die consumenten kunnen gebruiken om een taxiritje te bestellen. Daarmee is het dus een concurrent van Uber. Naast taxiritten biedt Lyft ook leenfietsen en leenscooters aan.

Lyft is wel een stukje kleiner dan Uber. De omzet van Lyft bedroeg over 2018 2,2 miljard dollar, dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar ervoor. Maar Uber zag de omzet stijgen tot 11,3 miljard. De groei was met 43 procent wel een stuk lager.

Verlies

Zowel Lyft als Uber draaiden over afgelopen jaar nog met verlies. Lyft moest 911 miljoen dollar toeleggen op de bedrijfsvoering, Uber zelfs 1,8 miljard dollar.

Dat Uber een stuk groter is dan Lyft komt doordat Lyft alleen in de VS en Canada actief is en Uber wereldwijd. Lyft claimt wel marktaandeel te hebben gewonnen op Uber in de VS.het marktaandeel zou zijn gestegen van 22 procent tot 39 procent.

2007

Lyft werd opgericht in 2007. Tot de eerste investeerders behoren onder meer Peter Thiel, deze Duits-Amerikaanse techmiljardair richtte samen met Elon Musk en Max Levchin betaaldienst PayPal op. Hij was bovendien een vroege investeerder in Facebook.

De taxi-app werd pas in 2012 geïntroduceerd. Daarvoor richtte Lyft zich met Zimride op onder meer autodelen voor lange-afstandsritten.

Lees meer over
LyftVerenigde Staten