Gaat beursnieuweling Uber wel geld verdienen?
Taxi-app Uber gaat binnenkort naar de beurs, maar er is nogal wat aan te merken aan hoe het bedrijf nu draait. Zo wordt er nog flink verlies geleden, de omzetgroei zwakt af, het marktaandeel in de VS daalt en het denkt dat de kosten zullen stijgen.
De beursgang van Uber wordt één van de grootste van de afgelopen jaren, alleen met die van de Chinese techgigant Alibaba was nóg meer geld gemoeid. Maar of die omvang ook iets zegt over het mogelijke succes van de beursgang van Uber, dat valt nog te bezien.
Concurrent Lyft was Uber vorige week te snel af met een beursgang. Maar inmiddels staat die koers zo'n 15 procent onder de introductiekoers van 72 dollar (64 euro), dat is niet goed voor het beurssentiment rond nieuwe introducties, zoals die van Uber, aldus analist Corné van Zeijl van Actiam.
Concurrenten groeien harder
Uber opende gisteravond de boeken in voorbereiding op de beursgang. Daaruit blijkt dat de groei van het aantal dagelijkse gebruikers en de omzet vorig jaar afvlakten.
Zo steeg het aantal maandelijkse actieve gebruikers in 2018 naar 91 miljoen, een derde meer dan het jaar ervoor. Toch zwakt de groei af, een jaar eerder was er nog een stijging van de helft. De omzet nam met 42 procent toe, tegen een plus van 106 procent in het jaar daarvoor.
Uber bleef ook achter bij concurrenten, staat in de informatie die bij Amerikaanse beurswaakhond SEC is ingeleverd. Het marktaandeel in de VS, verreweg de belangrijkste markt van het concern, daalde.
Dat betekent dat Uber minder snel groeide dan concurrenten. De VS was afgelopen jaar goed voor 56 procent van de totale omzet van Uber.
Afgelopen jaar leed Uber een onderliggend verlies van 1,8 miljard dollar, op een omzet van 11,3 miljard dollar. "Dat verlies is nog tot daaraan toe, ze proberen snel zo veel mogelijk marktaandeel te winnen en de winst komt later wel. Maar het is de vraag of die winst wel komt", aldus beurscommentator Hans de Geus.
'Niet schaalbaar'
Uber verliest geld op elke rit en het businessmodel is, in tegenstelling tot dat van Facebook, niet schaalbaar, aldus De Geus. Bij Facebook bouw je immers één platform, dat je eindeloos kunt gebruiken, hoeveel gebruikers je ook hebt. Maar bij Uber heb je voor elk ritje weer kosten, legt de Geus uit.
Daarnaast heb je aan de opbrengstenkant geen netwerkeffect. Bij Facebook moet je zelf ook op Facebook zitten om berichten te kunnen lezen van vrienden, maar als je in het café afspreekt, dan kunnen vrienden met Uber gaan, terwijl jij met Lyft kunt komen.
Uber zal dus geen monopoliemacht kunnen creëren, zegt De Geus. Hij denkt dat de concurrentie fel blijft. Daardoor is het aandeel volgens hem moeilijk te waarderen.
'Zelfrijdende auto's ver weg'
Uber zelf verwacht dat de operationele kosten in de nabije toekomst significant zullen stijgen en dat het mogelijk nooit winst zal maken. Nu staat dat laatste standaard staat in de risicoparagraaf bij bedrijven die verlies draaien en wel beursplannen hebben, maar 'je wordt er niet echt vrolijk van', zegt Van Zeijl.
Als de operationele kosten significant stijgen en de omzet groeit minder hard, dan gaat het met het resultaat de verkeerde kant op, zegt hij.
In landen waar Uber nog niet zo'n groot marktaandeel heeft zal het misschien de chauffeurs beter moeten gaan belonen en consumenten een grotere korting moeten geven, waarschuwt het bedrijf. "Als er zelfrijdende auto's komen dan zullen de kosten voor Uber flink omlaag kunnen, maar zelfrijdende auto's zijn nog ver weg", aldus Van Zeijl.
'Anderen sterker in zelfrijdende auto's'
Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen denkt er net zo over. "De hele businesscase is gesteund op zelfrijdende auto's, maar dat kan nog hartstikke lang duren."
Ze hebben al zoveel verlies geleden, nu gaan ze 10 miljard dollar ophalen, maar dat gaan ze weer verbranden en of ze zo sterk zijn in zelfrijdende auto's, dan kun je je afvragen, zegt hij. Volgens Versteeg is Alphabet sterker in zelfrijdende auto's.
Ubereats
Nu de omzet minder hard groeit gaat Uber op zoek naar andere zaken, zoals online bestelplatform Uber Eats, maar daar heeft hij zijn twijfels bij. Je kunt dan als belegger beter Takeaway hebben, aldus Versteeg.
Al met al laat hij de beursgang van Uber aan zich voorbij gaan. "Ze proberen aan alle kanten op de kosten te besparen, maar de chauffeurs klagen nu al dat ze weinig verdienen."
'Moeilijk verhaal'
Het is nog niet bekend gemaakt tegen welke prijs Uber naar de beurs wil gaan. Twee maanden geleden werd er gesproken over een totale waarde van 120 miljard dollar, terwijl de waarde van het bedrijf nu op zo'n 100 miljard wordt getaxeerd.
Ze willen meer een platformbedrijf worden, we moeten kijken hoe die fantasie in het aandeel opgepakt gaat worden, zegt Olaf van den Heuvel, Chief Investment Officer van Aegon Asset Management. Hij denkt wel dat het een moeilijk verhaal wordt, mede gezien de verliezen en de geringere toename van de omzet.