Uber groeit minder hard terwijl taxidienst onderweg is naar beurs
Uber blijft flink groeien, maar wel minder hard dan voorheen. Er wordt ook nog geen winst gemaakt. Het bedrijf heeft wel zijn zinnen heeft gezet op een beursgang in New York in het eerste kwartaal van dit jaar.
Afgelopen jaar steeg de omzet van Uber Technologies, het moederbedrijf achter de taxidienst, met 43 procent tot 11,3 miljard dollar. In 2017 steeg de omzet nog met 61 procent.
Uber leed in 2018 een onderliggend verlies van 1,8 miljard dollar. Dat was in 2017 nog een verlies van 2,2 miljard dollar. Afgelopen jaar werd er winst geboekt van 370 miljoen dollar tegenover een nettoverlies van 4,5 miljard dollar.
De winstgevendheid van de taxidienst wordt flink gedrukt door de hoge investeringen die Uber doet. Er wordt geprofiteerd van de stijgende boekingen door passagiers, maar tegelijkertijd geeft het bedrijf veel geld uit aan onderzoek naar zelfrijdende auto’s en investeringen in maaltijdbezorgdiensten.
Uber en concurrent Lyft zijn verwikkeld in een race om als eerste hun opwachting te maken op Wall Street. In december 2018 diende Uber daarvoor het papierwerk in, twee dagen na het veel kleinere Lyft.
Beursgang levert veel geld op
Als de taxidienst de beursgang voltooit wordt verwacht dat er in een keer een zeer grote financiële klapper kan worden gemaakt. In oktober 2018 werd het bedrijf gewaardeerd op 70 miljard dollar, maar zakenbanken schatten in dat het bij een beursgang zou uitkomen op een waarde van 120 miljard dollar, ruim 105 miljard euro.
Het bedrijf heeft nu weinig moeite met het ophalen van geld voor uitbreiding, maar tegen de Amerikaanse site vox zeggen deskundigen dat een beursgang het nog een stuk makkelijker zou maken voor Uber. Ze hoeven dan niet te wachten op investeerders, maar kunnen makkelijker geld ophalen.
Verschillende ongelukken
Daarnaast kan een beursgang voordelen opleveren voor het imago van Uber, dat de afgelopen jaren flink wat klappen heeft gekregen.
Het bedrijf ging van schandaal naar schandaal en er moesten verschillende topmanagers opstappen. Het bedrijf ligt in Nederland onder meer onder vuur door diverse ongelukken waar Uber-chauffeurs bij betrokken zijn. Uber heeft toegezegd de eigen app te gaan onderzoeken en verhoogde de minimumleeftijd voor chauffeurs.
Kritiek over werkomstandigheden
Er is onder meer stevige kritiek over de werkomstandigheden bij Uber. Als Uber op de beurs is, wordt meer interne informatie van het bedrijf openbaar gemaakt wat meer inzicht geeft in de achterkant van het bedrijf. Dat is een van de voorlopers in de platformeconomie en de verregaande flexibilisering van de arbeidsmarkt.
Jonge bezorgers kregen bijvoorbeeld geen sociale bescherming en extra’s zoals vakantiegeld, vergoeding bij ziekte en WW. Vorig jaar bood Uber daarom ervaren chauffeurs en koeriers een verzekering aan. Volgens critici zorgt een minimumeis om deel te nemen aan een verzekeringsprogramma ervoor dat het aantrekkelijker wordt voor chauffeurs en bezorgers om veel ritten of bezorgingen te voltooien.