Kijk terug

Victor Knaap over het succes van MediaMonks: 'Nog meer groeien'

Door Janneke Willemse··Aangepast:
© MediaMonksVictor Knaap over het succes van MediaMonks: 'Nog meer groeien'
RTL

Reclamebureau, mediabureau? "We maken mooie dingen voor het internet", zegt Victor Knaap, ceo van MediaMonks in deze aflevering van Beurs Inside. Daar werd zijn bedrijf behoorlijk groot mee. Ooit begonnen in Hilversum met 4, telt het bedrijf nu 1100 medewerkers, kantoren over de hele wereld en een notering aan de beurs in Londen.

MediaMonks dankt die notering aan reclamegoeroe Sir Martin Sorrell, de eigenaar van S4 Capital, die het bedrijf vorig jaar kocht. De overname leverde MediaMonks zo'n 300 miljoen euro op, al spreekt Knaap liever van een fusie.

Kijk hier de hele uitzending met Knaap terug.

Wat bekent het voor de toekomst van het bedrijf? Presentator Roland Koopman gaat in gesprek met Knaap over zijn plannen en dromen. "De reclamemarkt is groot, en wij kunnen nog enorm groeien", zegt de ceo. Dat resulteerde dit jaar nog in een samengaan met WhiteBalance uit India.

Met klanten zoals Ikea, Weber, Heineken, Google, Starbucks en Netflix ligt de wereld aan Knaap’s voeten, zo lijkt. Maar risico's zijn er ook bij zo'n grote internationale operatie. Wat zijn die? En is investeerder S4 Capital een interessante belegging voor Nederlanders?

Hilversums MediaMonks voor honderden miljoenen verkocht
Lees ook

Hilversums MediaMonks voor honderden miljoenen verkocht

Verder groeien met Sorell

Met Sorrell achter zich kan MediaMonks nog verder groeien. Sorrell stond jaren aan het roer van het grootste reclame- en pr-bureau ter wereld. De investeerder en marketeer brengt dus niet alleen een zak geld, maar ook een boel nieuwe kennis en ervaring en een groot netwerk naar het Hilversumse bedrijf.  

Die keuze voor een fusie in plaats van een overname is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van MediaMonks, vertelt Victor Knaap in de uitzending. Als MediaMonks zelf een bedrijf 'overneemt' gaat de financiering "half in cash en half in aandelen S4", legt hij uit. 

Zo ging het ook met WhiteBalance in India. Het productiebedrijf uit Delhi is onderdeel van het meest recente internationale avontuur van MediaMonks. Bij zo'n project is het volgens knaap niet alleen belangrijk om de markt in India te kunnen bedienen. "Zo'n bedrijf moet ook meekunnen met de kwaliteit van MediaMonks en S4", zegt hij. Dat hopen ze met de fusie te bewerkstelligen. 

Knaap houdt zich niet zo bezig met de koers

Een beursnotering verandert de spelregels wel, zegt Knaap. "Maar daar heb ik de keerzijde nog niet van gemerkt." Een jaar onderweg als beursbedrijf draaien de zaken nog steeds goed, zegt hij. De samenwerking met Sorrell  zou gelijkwaardig zijn: "Mijn partner en en ik zitten er voor net zoveel in", legt Knaap uit over de investering die Sorrell in het bedrijf deed. 

Zijn werk is volgens Knaap dan ook niet erg veranderd. Hij wil nog steeds "het beste bedrijf in de branche zijn". Dus die beurskoers, ondanks een flinke stijging year-to-date, houdt hem niet zo bezig. 

Gouden Tip 

Naast hoofdgast Knaap, schuiven ook deze week ook weer drie deskundigen aan in Beurs Inside. Deze week zijn dat Janneke Willemse, Corné van Zeijl en Lukas Daalder. 

De drie beleggers delen hun gouden tip voor de komende week: In 1 minuut pitchen zij hun favoriete aandeel of beleggingsstrategie. Kijk het terug in de uitzending.

Beurs Inside - Voor kennis en winst

Beurs Inside is een interactief programma, wat betekent dat kijkers mee kunnen praten en vragen kunnen stellen tijdens de uitzending. Een aantal vragen zal in de live-uitzending worden beantwoord.

Voor de overige vragen zit elke week een deskundig team van moderators klaar om zoveel mogelijk vragen van kijkers te beantwoorden.  

Heb je ook een vraag over je beleggingen? Meld je nu hier aan voor de komende seminars.

Lees meer over
Roland KoopmanCorné van ZeijlLukas DaalderMediaMonksReclameBeurs InsideEffectenbeursBeleggen