Crisisberaad

Aantal bonden akkoord met KLM-clausule, piloten tekenen niet

Door Malini Witlox··Aangepast:
© ANPAantal bonden akkoord met KLM-clausule, piloten tekenen niet
RTL

Meerdere bonden bij KLM hebben hun handtekening gezet onder een clausule waarin ze afspreken voor een langere periode salaris in te leveren. De toezegging is noodzaak, omdat de overheid KLM anders geen noodsteun wil geven. Pilotenvakbond VNV wil echter geen handtekening zetten. Wel belooft ze 'haar verantwoordelijkheid te willen nemen om KLM door de crisis te loodsen'.

In totaal zijn er acht vakbonden voor KLM-werknemers (vijf voor grondpersoneel, twee voor cabinepersoneel, een voor piloten) 

Cabinebond VNC, CNV, De Unie, de Vereniging van KLM Professionals (VKP) en de bond voor luchtvaarttechnici NVLT zijn akkoord en hebben de clausule getekend. Het gaat om voorlopige afspraken, vakbondsleden kunnen hun bestuurders nog terugfluiten. FNV Grond en FNV Cabine hebben het verzoek nog in beraad.

Bodem van de kas

"De bodem van de kas is in zicht," zegt Robert Swankhuizen, voorzitter van de vakbond voor luchtvaarttechnici (NVLT). "Nog langer bakkeleien zet serieus de staatsteun op het spel."

Voor behoud van werkgelegenheid en inkomen is in de eerste plaats continuïteit van KLM nodig. Wie dat nu in de waagschaal stelt, negeert totaal de belangen van alle medewerkers, meent de vakbond.

"Er is nog van alles te zeggen over hoe dit proces gelopen is en welke rol ook de afwezigheid van overleg tussen bonden en Minister Hoekstra heeft gespeeld," stelt Swankhuizen. "Maar laten we nu eerst gezamenlijk zorgen voor de redding van KLM en daarmee ook vele tienduizenden banen."

"Het van de hand wijzen van de clausule was voor het VKP-bestuur geen optie, omdat het de steunmaatregelen en daarmee het voorbestaan van KLM op het spel zou zetten," zegt de VKP.

FNV

FNV heeft nog niet getekend, maar gaat dat mogelijk wel doen. "Op dit moment vinden er gesprekken plaats tussen FNV en de diverse ministers over de ontstane situatie bij KLM. Er wordt gewerkt aan een oplossing, later daarover meer. Wij zullen echter nooit de toekomst van KLM op het spel zetten," twitterde FNV-campagneleider Joost van Doesburg kort voordat het ultimatum afliep.

Volgens de FNV leggen het kabinet en KLM 'oneigenlijke druk gelegd op constructieve gesprekken'.

"Er is nu echter veel onduidelijkheid ontstaan omdat het kabinet ter elfder ure met aanvullende wensen is gekomen. We begrijpen dan ook niet waarom KLM en het kabinet last-minute extra commitment verlangt. KLM lijkt door de opdracht van het kabinet achteruit te onderhandelen, dit geeft een sfeer van wantrouwen af, terwijl de werknemers het beste voor hebben."

KLM riep de vakbonden gisteren bijeen voor een crisisoverleg. De 3,4 miljard noodsteun die het van het kabinet hoopt te krijgen, staat namelijk op losse schroeven. In ruil voor die steun moet KLM de kosten omlaag brengen. Het reorganisatieplan zoals het er nu ligt, kan het kabinet in ieder geval niet goedkeuren, zo werd gisteren bekend.

Clausule

De afspraken over loonoffers gelden namelijk alleen voor de komende paar jaar. Voor de circa 3.000 piloten gelden de cao-afspraken tot maart 2022, voor grond- en cabinepersoneel tot januari 2023. Het ministerie van Financiën vindt dat de harde afspraken minstens tot 2025 moeten gelden.

KLM gaf de vakbonden tot twaalf uur vandaag de tijd om over het verzoek na te denken. Willen ze een clausule tekenen waarin ze instemmen met loonmatiging tot 2025? Veel keuze hebben de bonden niet. Zonder overheidssteun redt KLM het niet.

De woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wilde kort na 12.00 uur echter niet zeggen wat de pilotenvakbond besloten had. "We komen later met een reactie."

Air France-KLM in de knel: '10 miljard euro extra nodig'
Lees ook

Air France-KLM in de knel: '10 miljard euro extra nodig'

'Niet realiseerbaar'

In die reactie stelde de VNV uiteindelijk dat ze geen clausule gaat tekenen. "KLM heeft gisteren de vakorganisaties verzocht om een expliciet commitment, in aanvulling op de afspraken die op 1 oktober overeengekomen zijn. Deze specifieke aanpassing van ons akkoord is op deze termijn niet realiseerbaar."

Willem Schmid, voorzitter van de VNV: "Er wordt van ons iets gevraagd wat op dit moment niet realiseerbaar is. We hebben met KLM een afspraak, die afspraak hebben we op tijd gemaakt. De aanpassing die nu gevraagd wordt, de manier waarop die gevraagd wordt en de termijn is niet realiseerbaar."

De VNV zegt wel 'haar verantwoordelijkheid te willen nemen om KLM door de crisis te loodsen'. De maatregelen treffen piloten ook het hardst. Het loonoffer kan namelijk oplopen tot 20 procent voor personeelsleden die drie keer modaal verdienen, of meer.

Later op de dag wordt duidelijk of het kabinet genoegen neemt met de toezeggingen van de pilotenvakbond en FNV.

Lees meer over
Wopke HoekstraAir France KLMCoronacrisis in NederlandLuchtvaartReizen