Risico's voor jonge beleggers

Ceo van beleg-app Bux: 'Gamestop is een les voor ons'

Door Frederieke Hegger··Aangepast:
© BuxCeo van beleg-app Bux: 'Gamestop is een les voor ons'
RTL

Beleggen wordt dankzij nieuwe apps steeds toegankelijker. Maar onervaren nieuwkomers kunnen daardoor ook flink veel geld verliezen, zo laat het Gamestopdrama zien. De baas van beleg-app Bux, die ook een brede doelgroep wil aanspreken, zegt zich bewust te zijn van de risico's: "Je moet nieuwe beleggers aan de hand nemen."

Netflix aast er al op en dat is niet voor niks: het Gamestopverhaal is nu al een klassiek beleggersdrama. Kleine beleggers kochten massaal aandelen Gamestop om zo grote beleggers een hak te zetten en zelf een hoop geld te verdienen. Wat door sommige mensen wordt gezien als een heldenactie, eindigde voor veel van die beleggers juist in een drama: ze verloren veel geld.

De speculanten kochten aandelen Gamestop vaak via Robinhood, een app die beleggen wil 'democratiseren': zo toegankelijk mogelijk wil maken voor zoveel mogelijk mensen. Door een hippe uitstraling, lage kosten en de mogelijkheid om ook stukjes van een aandeel te kopen, trekt de app veel jonge en soms onervaren beleggers aan.

Deze student (19) stak al zijn spaargeld in GameStop (en verloor bijna alles)
Lees ook

Deze student (19) stak al zijn spaargeld in GameStop (en verloor bijna alles)

Rechtszaken

De Gamestop-actie overviel Robinhood. De app moest de handel op een zeker moment zelfs stilleggen en extra geld aantrekken om de vele transacties nog aan te kunnen. Het bedrijf wordt nu bedolven onder rechtszaken van boze beleggers die hun aandelen niet meer konden verkopen en daardoor in de financiële problemen zijn gekomen.

Ook in Nederland is er een bedrijf dat beleggen wil democratiseren: de app Bux. We spreken met de ceo, Nick Bortot, over de kansen en de risico's die kleven aan die ontwikkeling.

Hoe hebt u naar de Gamestopaffaire gekeken?

"Vroeger was beleggen meer een hobby en voor een kleine groep. Maar nu gaan steeds meer mensen beleggen. Die kunnen zich via sociale media verenigen. Je kan dat positief inzetten: bijvoorbeeld door een bedrijf dat niet goed met de natuur omgaat onder druk te zetten."

"Maar de keerzijde zie je nu: dat veel onwetende beleggers op de Gamestop-bandwagon springen en daardoor veel geld verliezen. Dit is niet beleggen, maar puur speculeren."

Vorig jaar zei u tegen de Belgische krant De Tijd dat u 'de Europese Robinhood' wil worden. Is dat nog steeds zo?

"Dat zal vast in De Tijd gestaan hebben, maar veel kranten leggen je woorden in de mond. Ik heb nooit gezegd dat ik de Robinhood wil worden, want dat is een partij die klanten vooral veel transacties wil laten doen. Robinhood verdient namelijk aan elke transactie. Ik geloof niet zo in dat klassieke verdienmodel."

"Iemand die voor de lange termijn belegt moet niet te veel transacties doen, dat is slecht voor het rendement. Het belang van Robinhood is dus niet hetzelfde als dat van hun klanten. Het is een pervers verdienmodel."

Wat is uw verdienmodel?

"Bij ons kun je de transactie aan het einde van de dag uitvoeren, dan betaal je niets. Maar als je de transactie meteen wil laten uitvoeren, dan betaal je een euro. Dat is hoe we nu ons geld verdienen, maar ik zie wel echt een markt voor een abonnementsmodel. Dat zie je ook bij Netflix en bij Spotify. Wij komen ook met zo'n abonnement. Je kunt dan voor een vast bedrag per maand onbeperkt beleggen." 

Maar uw huidige verdienmodel is dus nog wel: hoe meer transacties, hoe beter?

"Dat klopt, we zijn er nog niet."

U wilt, net als Robinhood, beleggen toegankelijker maken. In de Bux-reclame die nu veel op tv is wordt duidelijk geadverteerd met commissieloos beleggen. De drempel is dus erg laag. In hoeverre bent u bezig met die nieuwe en onervaren beleggers die misschien wel te veel risico nemen, net als bij Gamestop?

"Die toegankelijkheid moet je wel nuanceren. Als er op de weg veel auto-ongelukken gebeuren ga je niet zeggen: we schaffen de auto af en gaan terug naar paard en wagen. Er is gewoon een technologische ontwikkeling. Mensen stappen over van het web naar apps. Een app is toegankelijker, dus dat is in principe een goede beweging."

"Het feit dat beleggen goedkoper wordt, betekent dat meer mensen het gaan doen. Dat je kan beleggen met kleine bedragen. Dat is een goede ontwikkeling. Maar dat wil niet zeggen dat je als app iedereen maar moet laten speculeren. Je moet mensen dingen uitleggen, aan de hand nemen."

Hoe doet u dat dan? Worden nieuwe beleggers uitgebreid geïnformeerd over risico's?

"We hebben een heel team dat bezig is met educatie. We hebben stories waarin we bepaalde zaken uitleggen, zoals Gamestop. En als je bij ons in ETF’s wil beleggen (daarbij volg je een index, zoals de AEX, red.), niet per se een heel risicovol product, dan moet je bij ons een test door: snap je wat een ETF is, ben je bereid dit risico te nemen?"

"Bovendien worden in Nederland niet zomaar alle aandelen aangeboden. Wij zijn toch wat voorzichtiger dan in Amerika. Bij ons kon je dus ook geen aandeel Gamestop kopen. Toegankelijkheid betekent niet meteen het wilde westen." 

Wat is dan de belangrijkste les voor u van Gamestop?

"Dat een aandeel heel stabiel kan zijn en dan toch in handen komen van speculanten. Je moet als broker constant in de gaten houden: wat gebeurt er op die fora, zoals Reddit. Uiteindelijk gaat het er ons om dat klanten op lange termijn rendement maken en niet voor het snelle geld gaan. Voor alle brokers, en ook voor ons is dit een hele belangrijke les."

Lees meer over
BuxBeleggenAppSociale MediaVerenigde Staten