Mensen winkelen meer online, Adyen profiteert
Het Nederlandse betaalplatform Adyen heeft in de tweede helft van het afgelopen jaar flink meer betalingen verwerkt. Door lockdowns moesten veel winkels hun deuren sluiten waardoor mensen meer online winkelden en er meer digitale producten zoals streamingdiensten werden betaald. Betalingsverwerker Adyen plukt daar de vruchten van.
In totaal verwerkte Adyen in de tweede helft van 2020 voor 174,5 miljard euro aan betalingen: een stijging van 29 procent ten opzichte van de tweede helft van 2019, blijkt uit de cijfers van het bedrijf.
Adyen zag de betalingen via betaalapparaten in winkels tijdens de lockdowns dalen en de online betalingen aantrekken, zowel bij online shops als diensten. En die stijging heeft in het hele jaar doorgezet.
Adyen verwerkt onder andere betalingen voor winkels als H&M en de Action maar ook voor Netflix en Facebook.
Veel minder betalingen voor reizen
De daling van het aantal transacties voor reizen herstelde niet in de laatste zes maanden van 2020. Maar dat wordt dus ruimschoots gecompenseerd door de groei in andere sectoren.
De stijging in het aantal betalingen via de diensten van Adyen is deels gedreven door de versnelde digitalisering van bedrijven maar Adyen lift ook mee op de drukte rond de feestdagen. Dat zorgde voor een piekdrukte, zegt het bedrijf.
Groei in VS, Europa het belangrijkst
Door de groei in het aantal betalingen kwam de omzet van Adyen uit op bijna 380 miljoen euro. Een stijging van 28 procent. De nettowinst steeg met 27 procent tot 161,1 miljoen euro.
Adyen zegt dat het bedrijf vooral in de VS hard is gegroeid. Daar steeg de omzet met 70 procent tot 77,3 miljoen euro. Europa blijft op afstand de belangrijkste markt met een omzet van 233,9 miljoen euro
Niet alleen de cijfers zitten in de lift, maar ook het aantal werknemers. In het afgelopen halfjaar groeide het aantal voltijdbanen met 299 tot 1747. Daarvan zijn er bijna 1000 in Amsterdam.
Beleggers zijn enthousiast over de cijfers van Adyen. De koers van het aandeel steeg na bekendmaking van de cijfers met meer dan 9 procent tot zelfs even boven de 2100 euro. Dat is het hoogste niveau ooit. Op de beurs is Adyen nu zo'n 63 miljard euro waard, dat is twee keer zoveel als ING en acht keer zoveel als ABN Amro.