Just Eat Takeaway bekijkt verkoop Grubhub (dat het 10 maanden geleden nog kocht)

Just Eat Takeaway, in Nederland bekend van Thuisbezorgd.nl, denkt erover om bezorgdienst Grubhub in de Verenigde Staten van de hand te doen. Dat is opmerkelijk, want minder dan een jaar geleden werd dat bedrijf nog overgenomen. Beleggers waren daar toen al sceptisch over.
De overname van het Amerikaanse Grubhub, waarmee Just Eat Takeaway.com de markt in de VS betrad, lijkt een mislukking. Het bestuur van Just Eat Takeaway.com zegt op zoek te zijn naar een strategische partner voor, of de gedeeltelijke of zelfs volledige verkoop van Grubhub.
Dat schrijft het Nederlandse beursfonds in het persbericht met de cijfers over het eerste kwartaal. Het zegt nog niet zeker te weten of de verkenning tot een deal zal leiden en hoe lang dit proces zal duren.
Koers fors gedaald
Just Eat Takeaway.com groeide de afgelopen jaren snel, op eigen kracht en door overnames. Maar de koop van Grubhub in de VS lijkt een brug te ver. De resultaten van Grubhub vallen tegen en beleggers zijn daar ontevreden over. De beurskoers van Just Eat Takeaway.com daalde sinds begin juni, toen de overname van Grubhub werd afgerond, met maar liefst 67 procent.
De beurskoers nadert daarmee het niveau waartegen Takeaway.com in 2016 naar de beurs ging, zegt beleggingsexpert Jim Tehupuring van 1Vermogensbeheer.
Aandeelhouders wilden al verkoop
Activistische beleggers drongen er vanwege de tegenvallende resultaten al op aan om Grubhub snel weer af te splitsen of te verkopen.
Begin dit jaar zei topman Jitse Groen van Just Eat Takeaway.com dat het concern in gesprek was met 'verschillende potentiële strategische partners om de positie in de VS te versterken'. Nu komt daar dus de optie van een gehele of gedeeltelijke verkoop bij.
Beleggers meteen al sceptisch
Toen de overname van Grubhub werd bekendgemaakt, in juni 2020, waren sommige beleggers al meteen sceptisch. Analist Corné van Zijl van Actiam noemde de aangekondigde overname 'gedurfd'. Met Delivery Hero in Duitsland en Just Eat in het Verenigd Koninkrijk werd Takeaway.com het de nummer 1 in die landen, maar Grubhub is dat niet, zegt hij.
Jitse Groen, oprichter van Takeaway en nog steeds de ceo, heeft meermalen gezegd dat alleen de nummer één in de maaltijdbezorgmarkt geld verdient. Dat is dus een flink operationeel risico dat het bedrijf loopt, aldus Van Zeijl.
RTL Z-beurscommentator Hans de Geus vreesde dat Just Eat zou moeten blijven investeren. "Consumenten in de VS zijn niet loyaal aan maaltijdbestelsites." En Albert Jellema, eigenaar van ProBeleggen, wees er op dat geen synergie is tussen Grubhub en de andere activiteiten van Just Eat Takeaway.com.
Minder orders
Ondertussen kampte Just Eat Takeaway.com in het eerste kwartaal met een daling van 1 procent van het aantal orders, naar 264,1 miljoen. Dat is na twee jaar van 'exceptionele groei', probeert Groen de pijn wat te verzachten. De waarde van het totaal aantal orders steeg met bijna 4 procent tot 7,2 miljard euro. Het gemiddelde bedrag per order steeg licht.
Just Eat Takeaway.com denkt dat de winstmarge (ebitda, vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen) dit jaar zal uitkomen op tussen de min 0,5 en min 0,7 procent. Eerder rekende het concern nog op een winstmarge van min 0,6 tot min 0,8 procent. Volgend jaar denkt Groen eindelijk dan toch op een positieve ebitdawinst uit te komen.
Resultaten over het eerste kwartaal maakt het concern nog niet bekend. Dat gebeurt pas bij de publicatie van de halfjaarcijfers op 3 augustus.