Dramatisch dieptepunt: familie neemt na 122 jaar afscheid van winkelketen Blokker
De familie Blokker wil af van de gelijknamige winkelketen. Het is een dieptepunt in een drama met oplopende monsterverliezen, dat vijf jaar geleden begon.
Winkelketen Blokker kent een roemrijke geschiedenis. In 1896 opende ondernemer Jacob Blokker zijn eerste winkel in Hoorn. Onder leiding van zijn kleinzoons Jaap en Ab groeide het bedrijf na de oorlog uit tot een van de grootste winkelbedrijven van Nederland.
Explosieve groei
Die explosieve groei was niet alleen te danken aan de winkels van Blokker. De succesvolle ondernemersfamilie nam namelijk ook een reeks andere winkelketens over, denk aan Marskramer, Bart Smit en Xenos.
Toen Jaap Blokker in 2011 overleed, telde Blokker Holding veertien winkelformules in elf landen, goed voor ruim 25.000 werknemers en een omzet van 2,7 miljard euro.
Omslagpunt
Omstreeks die tijd bereikte de retailreus echter een omslagpunt. De superzuinige Jaap Blokker bleek te weinig te hebben geïnvesteerd in de winkels, de automatiseringssystemen en innovatie.
Daardoor wisten de winkelketens van de familie geen antwoord te formuleren op de razendsnelle opkomst van de prijzenknallers als Action en webwinkels als Bol. In boekjaar 2014-'15 boekte Blokker Holding voor het eerst een verlies, van 20 miljoen euro.
Ondanks een reeks reorganisaties en opfrisbeurten liepen de verliezen in de jaren daarna alleen maar op.
Handdoek in de ring
Anderhalf jaar geleden gooide de familie de handdoek in de ring en kondigde aan alle winkelketens behalve Blokker af te stoten. De familie wilde zich concentreren op het gezond maken van de winkels, die haar naam droegen.
Afgelopen jaar nam de familie daadwerkelijk afscheid van het grootste deel van de ketens, als Leen Bakker, Intertoys/Bart Smit en Xenos. Maar dat ook de ontmanteling niet naar wens liep, bleek al in april. Toen ontsloeg de familie bestuursvoorzitter Casper Meijer.
Een maand later bleek dat Blokker Holding in 2017 een monsterverlies van 344 miljoen euro had geleden.
Hardere aanpak
Vandaag werd bekend dat de familie toch ook af wil van de Blokker-winkels. Ze is op zoek naar een koper voor een meerderheidsbelang in de Blokker-winkels.
Volgens interim-topman Michiel Witteveen, die sinds april de vertrokken Meijer waarneemt, kan een nieuwe eigenaar de winkelketen harder aanpakken dan de familie. "Blokker is 122 jaar gemanaged vanuit een familieoptiek, en soms is het beter om het uit een andere optiek te benaderen. Gelukkig ziet de familie dat ook in."
Lage overnameprijs
Grote vraag is natuurlijk welke koper er nog brood ziet in een winkelketen, die al jarenlang verliezen maakt. Ook het feit dat verschillende opfrisbeurten en reorganisaties vooralsnog geen soelaas hebben geboden, zal de belangstelling van kopers drukken.
Maar als de prijs laag genoeg is, zijn er wellicht toch partijen die in Blokker willen stappen. Afgelopen jaar wist de retailgigant bedrijfsonderdelen te verkopen aan investeringsmaatschappijen en aan branchegenoten, dus er zijn wel degelijk nog wel kopers in de markt voor winkelketens.
Andere grote vraag is, hoe hard de nieuwe eigenaar zal ingrijpen bij de Blokker-keten. Want doorgaan op de huidige weg lijkt definitief geen optie meer.