Sensoren versnellen innovatie in landbouw
Meten is weten. Tuinders krijgen meer inzicht in hun gewassen dankzij draadloze sensoren en het platform van 30MHz. Het resultaat? Minder pesticiden, meer opbrengst.
"Zorg dat je zo snel mogelijk klanten hebt", tipt Jurg van Vliet, CEO van 30MHz, aan startups. "Als je weet welk product en welke klanten je hebt, dan weet je welk bedrijf je wordt. Daarna kan je de funding erbij zoeken. Andersom werkt het niet."
Dat is ook het verhaal achter 30MHz. Van Vliet: "De enige keuze die we hebben gemaakt, is dat we een makkelijk product wilden bouwen op basis van software en hardware." De vier oprichters zochten op diverse markten naar klanten voor hun monitoringsysteem. Het concept sloeg het meest aan bij "indoor landbouw: alle vormen van landbouw met een dak erop".
Wat doet 30MHz?
"Onze draadloze sensoren meten onder andere de bladtemperatuur, luchtvochtigheid en voedingsstoffen in de grond. Zaken die voorheen alleen met de hand of dure apparatuur gemeten konden worden.
Alle data wordt opgeslagen in een online omgeving, waar tuinders hun eigen dashboard kunnen maken. Ook is het mogelijk om data van andere bronnen te integreren. De resultaten kunnen ze delen met bijvoorbeeld werknemers of leveranciers.
We zien dat klanten dankzij de data minder pesticiden gebruiken en meer uniformiteit krijgen in het gewas. Doordat de kwaliteit verbetert, belandt minder productie in de prullenbak."
Internationaal
"We hebben driehonderd klanten verspreid over dertig landen. Het is een makkelijk product. De benodigdheden sturen we op en tuinder installeren zelf de hardware en maken hun dashboard.
We proberen uit te breiden door samen te werken met distributiepartners, die zaken als pesticiden verkopen. In het buitenland hebben die partijen vaak een rol als consultant. We hebben al afspraken met distributeurs in de Verenigde Staten, Australië en het Verenigd Koninkrijk. We zijn nog in gesprek met partijen in Frankrijk en Spaanstalige landen, maar het kan jaren duren voordat dat iets oplevert."
"We zoeken ook producenten van bijvoorbeeld irrigatiesystemen, die hun producten willen digitaliseren op ons platform. Dat kunnen buitenlandse producenten zijn, maar ook Nederlandse bedrijven die klanten in het buitenland hebben.
Binnenkort gaan we samenwerken met agrarisch kennisbedrijf Delphy om hun dienstverlening te digitaliseren. Zo komen hun klimaatprofielen als applicatie op ons platform."
Tegen welke uitdaging lopen jullie aan?
"De hele landbouwindustrie moet een niveau omhoog. De sector groeit hard, maar kan nog veel harder groeien. De zaadveredelingsindustrie werkt al zeer geavanceerd. Maar als zij al hun data op één platform binnen krijgen, kunnen ze hun productontwikkeling met maar liefst 10 tot 20 procent versnellen. Dat is nodig om de gevolgen van klimaatverandering bij te houden.
De industrie wil wel innoveren, maar werkt dat ook tegen. Soms bewust, soms onbewust. Ze creëren weleens mythes, bijvoorbeeld over tuinders die niet innovatief zouden zijn. Maar boeren zijn júíst innovatieve mensen. Om hen te bereiken, moesten we om de industrie heen. Nu we met de tuinders oplossingen hebben bedacht, merk je dat de industrie wel met ons wil praten.
PR-technisch is het fijn om mee te liften met startups, maar we krijgen er vaak weinig voor terug. Ze weten niet en vragen niet wat ze voor ons kunnen doen. Daarom zoeken we grotere partijen die willen investeren in de samenwerking. Want als ze moeten investeren, moeten ze ook hard werken voor succes."
Jurg van Vliet
CEO 30MHz
Studeerde informatica in Amsterdam
Levensmotto: 'Consequenties van je keuzes accepteren'
Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.
Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.