Kijk terug: Van een lelijke wipstoel naar een miljoenenbedrijf

Door RTL Z··Aangepast:
© RTL ZKijk terug: Van een lelijke wipstoel naar een miljoenenbedrijf
Van onze partner Bol.com

Platformen zijn de winkelstraten van de toekomst. Maar wat is een platform precies? En hoe verschilt het van de traditionele webwinkel? In de documentairereeks 'Succesvol online zakendoen' vertellen online ondernemers hoe zij van de platformeconomie profiteren en geven ze een onthullend kijkje achter de schermen van een nieuw, maar niet te missen fenomeen.

Het begon allemaal acht jaar geleden met een lelijke wipstoel. Sifra Douma besluit voor het stoeltje van haar pasgeboren dochter een hoes te maken. Maar het ondernemersbloed kruipt al snel waar het niet gaan kan, en de kersverse moeder zet de hoes op marktplaats. Daar zijn al snel diverse gegadigden en niet veel later heeft haar dochter nog steeds een lelijke wipstoel, maar heeft Sifra wel een handeltje. Inmiddels is Ukje een succesvol bedrijf en streven ze voor 2021 naar een omzet van twintig miljoen euro. Wat is het geheim van Sifra haar succes? 

Kijk terug:  Games verkopen vanaf de keukentafel
Lees ook

Kijk terug: Games verkopen vanaf de keukentafel

Schaalbaarheid en scores voor succes

De online markt voor babyspullen is booming. Naar verwachting zal in 2021 online in Europa alleen 16 miljard aan babyspullen worden gekocht. Maar dat er meer klanten komen, betekent ook dat er meer en meer ondernemers een stukje van die taart willen meepikken. Als Ukje dus wil blijven groeien, zal het bedrijf onderscheidend moeten blijven. 

Dankzij de samenwerking met platforms als bol.com en Amazon, kan Ukje een grotere schare klanten bereiken dan concurrenten die alleen een eigen webshop hebben. Door goed te scoren op punten als service en kwaliteit, kom je steeds hoger aangeschreven te staan binnen de platforms, en zien dus ook meer potentiële klanten jouw producten. Daarnaast helpen de platforms bijvoorbeeld ook bij de vindbaarheid op Google, waardoor je dankzij zo'n samenwerking flink kan groeien. 

Om zo snel te kunnen blijven groeien is schaalbaarheid heel belangrijk volgens Sifra. Volgens de succesvolle ondernemer moet je ook bij grotere processen kunnen doorgaan zonder dat je er veel meer werk van hebt. "Als Ukje nu goed aanslaat op Amazon en er in plaats van honderd nu drieduizend pakjes verstuurd moeten worden en ik in plaats van een rode hoes, duizend rode hoezen moet leveren, is dat voor ons niet moeilijk", aldus Sifra.

De hele documentaire over Ukje zie je hier terug. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
Bol.comAmazonOndernemersWebwinkel