Business

Amper passagiers, toch vliegen luchtvaartmaatschappijen noodgedwongen door

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPAmper passagiers, toch vliegen luchtvaartmaatschappijen noodgedwongen door
RTL

Door de uitbraak van het coronavirus vliegen mensen minder en dat zal de komende maanden waarschijnlijk aanhouden. Toch blijven luchtvaartmaatschappijen met de halflege toestellen rondvliegen. Dat komt door de landingsrechten.

Volgens de internationale brancheorganisatie IATA melden meerdere luchtvaartmaatschappijen dat tot 50 procent van de passagiers niet komt opdagen voor sommige vluchten. De brancheorganisatie roept daarom op tot een versoepeling van de regels, omdat zij anders op en neer moeten vliegen met lege vliegtuigen om de start- en landingsrechten, de zogenoemde slots, te behouden.

"Versoepeling zorgt ervoor dat wij niet voor zo'n dilemma komen te staan", licht de woordvoerder van Transavia toe. De luchtvaartmaatschappijen moeten volgens Europese regels ten minste 80 procent van hun slots daadwerkelijk benutten, omdat zij die anders voor het volgende jaar kwijtraken.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Perverse prikkel

IATA waarschuwde maandag dat die regel zorgt voor een perverse prikkel: het leidt ertoe dat luchtvaartmaatschappijen door blijven vliegen, ook als de passagiers het massaal laten afweten.

Volgens de woordvoerder van Transavia ligt de bezetting per toestel sinds de uitbraak van het coronavirus in Europa lager omdat het aantal boekingen minder is dan verwacht. "We zien daarnaast dat het gemiddeld aantal no shows per vlucht iets is gestegen, voornamelijk bij de vluchten met de bestemmingen in Noord-Italië."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

34 vluchten geannuleerd

Transavia heeft inmiddels al 34 retourvluchten geannuleerd. Daarvan zijn 25 vluchten naar bestemmingen in Noord-Italië. De woordvoerder zegt dat ze nog niet noodgedwongen rondvliegen met de lege toestellen. "Maar als de impact van het virus blijft aanhouden zijn wij ook gebaat bij een versoepeling van de regels."

Ook Easyjet schaart zich achter de oproep van IATA. "Het is niet alleen slecht voor de zaken om met halflege toestellen door te blijven vliegen, maar ook voor het milieu."

Vliegbranche: coronavirus kan Europese luchtvaart 44 miljard kosten
Lees ook

Vliegbranche: coronavirus kan Europese luchtvaart 44 miljard kosten

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil deze situatie voorkomen en gaat in Europees verband voor maatregelen pleiten. "Het zou een hele slechte zaak zijn." Zij acht de kans reëel dat de Europese Commissie begrip heeft voor deze lastige situatie en bereid is om daar rekening mee te houden.

Lees meer over
LufthansaAir France KLMEasyJetRyanair