Hartverwarmende acties voor ondernemers in nood: 'We moeten het samen rooien'
Honderdduizenden ondernemers worden direct geraakt door het coronavirus: opdrachten vallen weg, zaken moeten dicht. Het is ellendig en de pijn zal nog wel een tijd aanhouden. Ondertussen duiken door heel Nederland initiatieven op om ondernemers een hart onder de riem te steken.
RTL Z maakte een selectie van sympathieke initiatieven om ondernemers te helpen of gewoon een steuntje in de rug te geven.
Aardappels en bier opkopen
Zoals in Hillegom, waar de lokale Plus-franchiser Serdar Tolenaar tegen inkoopprijs waren inkoopt bij horeca-ondernemers die er niets meer mee kunnen omdat ze moeten sluiten.
"Een collega-ondernemer kwam met dit idee en we zijn meteen gestart. Ik heb bij een lunchroom alle pakken volle melk overgenomen, ergens anders een grote partij Texels bier. Daarna ging ik de totale voedselvoorraad van een hotel in de buurt halen, en kocht ik 400 kilo aardappelen bij een lokale boer die normaal aan horeca levert en nu zijn afnemers zag wegvallen"
Tolenaar vindt het 'echt verschrikkelijk' om ondernemers in de buurt in de problemen te zien. "Het is triest dat ze nu al aangeven niet te weten hoe ze personeel moeten betalen. Dat is een nachtmerrie als je een onderneming hebt."
'Je moet 't samen rooien'
De situatie voelt dubbel voor de supermarktdirecteur. "Wij hebben het nog nooit zo druk gehad, maar eigenlijk wil je zo geen rendement halen. We willen wat terugdoen", zegt hij. "Daarom zetten we bij alle producten grote A3-borden, zodat mensen weten van wie ze het kopen en voor wie."
Tolenaar is niet de enige Plus-supermarkt die begonnen is met een dergelijke actie. "Het zijn er inmiddels tientallen. Dat maakt me ook trots. Net kwam een klant uit een ander dorp voor deze actie. Dat is een schitterend compliment en laat ook zien dat mensen elkaar graag willen helpen. Je moet 't samen rooien in deze tijd."
Nu bier kopen, later opdrinken
Freelance designer/art director Lot van Beek heeft zich de afgelopen dagen gestort op de ontwikkeling van Tegoedje.nu. Van Beek opperde op Twitter dat ze graag gratis tegoedbonnen wilde ontwerpen voor horecazaken. Toen ging het hard.
"Het werd veel geretweet, er kwamen best wat reacties. Ik werd benaderd door een UX-designer, Martijn Duizendstra, die een vergelijkbaar idee had en er een app van wilde maken."
Het idee van de app is dat mensen nu een tegoedbon kopen bij een horecagelegenheid, zodat die later, als alles weer open is, verzilverd kan worden. "Natuurlijk zit er dan straks wat 'voor gratis' werk bij, maar dan heb je nu in ieder geval wat cashflow", legt ze uit.
'Mensen gunnen het een ander'
Vanuit verschillende hoeken werd er hulp aangeboden, inmiddels is er een team van developers, ontwerpers en een projectmanager aan het werk om Tegoedje.nu op te tuigen.
"Met mijn compagnon Martijn Duizendstra proberen we het nu zo snel mogelijk online te krijgen. Het is superleuk, en het leidt ook wel af van veel ellende. We krijgen superveel hulp aangeboden. Mensen willen helpen en gunnen het een ander echt."
Als het aan Van Beek ligt, zijn horecazaken straks vrij om hun eigen tegoedbonnen in te vullen. "Ik hoop dat ze ook echt creatief worden daarin", zegt Van Beek. "Je kan doen dat je nu drie bier betaalt, en dat je die straks gaat halen. Maar je zou ook een avondje eten kunnen betalen en dat je dan straks een extraatje krijgt, zoals een drankje van het huis."
Carnavalsmunten niet opdrinken, maar aan horeca schenken
In Venlo schiet de winkelstraat de horeca te hulp, vertelt slager Toine Schreinemachers. In zijn zaak in de Gasthuisstraat staat een vaas op de bar om Venlonaerkes te verzamelen. Dat zijn munten die tijdens en vlak na carnaval gelden als betaalmiddel. "Normaal gesproken worden de overgebleven Venlonaerkes in de laatste weekenden van maart geconsumeerd, maar dat kan nu niet", zegt Schreinemachers. "En ze zijn maar tot 1 april geldig."
Schreinemachers levert met zijn zaak ook aan verschillende horecagelegenheden in de binnenstad. "Ik hoorde al verhalen van ellende. En toen dacht ik: we gaan met de winkels in onze straat die munten inzamelen. Die geven we op 31 maart aan de Venlose afdeling van Koninklijke horeca, dan kunnen zij het geld verder verdelen."
"We hebben niet de illusie dat wij hiermee tienduizenden euro's gaan ophalen hoor", zegt Schreinemachers. "Maar we vinden dit een positieve bijdrage. We willen vooral de horeca een hart onder de riem steken. En ik hoop dat mensen die de actie zien, zelf ook gemotiveerd raken om weer wat te doen voor ondernemers die geraakt worden."
'Het scheelt als je niet alleen bent'
Veel ondernemers zijn van het credo 'niet praten maar doen'. Niels Koning van Rompslomp pakt het precies andersom aan. "Wij hebben een online boekhoudprogramma voor kleine ondernemers en zzp'ers, en de coronacrisis is een hot topic voor onze klanten. Maar wij zien ook dat veel van hen eenmanszaken zijn, en niet met een heel team kunnen overleggen over wat ze moeten doen."
Koning heeft met Rompslomp daarom een chatgroep opgezet op Slack, een populair chatplatform. "In dat kanaal kunnen ondernemers elkaar juist helpen. Online kan je vanalles vinden, maar het gaat ons niet zozeer om de superinhoudelijke tips over regelingen enzo."
Juist nu hebben veel zzp'ers vooral behoefte aan het delen van hun verhaal, merkt Koning. "We gaan geen bedrijfsadvies geven. Maar er zitten nu ruim 200 deelnemers in die groep die elkaar hun verhaal vertellen, daar ook van leren, elkaar wijzen op handige stukken en blogs, en die elkaar ondersteunen. Het scheelt gewoon als je niet alleen bent, en elkaar verder kan helpen."
Niet dineren, doneren
'Wees geen krent en red jouw favoriete eettent', is de ondubbelzinnige boodschap die Jort Boot van digitaal bureau Lama Lama wil meegeven. Samen met een van zijn partners zette hij dit weekend een donatiewebsite voor restaurants op: Niet dineren, maar doneren.
"Ik ken wat horecaondernemers en weet hoe zwaar zij het gaan krijgen. Het wordt gewoon echt moeilijk. We hebben nu een concept bedacht waarbij je een geldbedrag ter waarde van een gerecht kan overmaken naar je favoriete restaurant", zegt Boot.
Ook hij denkt niet dat hij de horeca kan redden hiermee. "Het is een steuntje in de rug, een kleine financiële bijdrage. We hopen dat mensen het restaurant uit hun buurt willen helpen en een hart onder de riem willen steken. Het bijhouden van de site kost best wat werk, maar ook wij lopen wat opdrachten mis. Nu besteden we onze tijd aan iets goeds, en dat voelt ook goed."