Deliveroo profiteert van crisis: 'Veel meer vraag tijdens lockdown'
De coronacrisis legt de eetbezorgers van Nederland geen windeieren. Al tijdens de eerste golf draaide Deliveroo op volle toeren en ook nu wordt extra drukte verwacht, zegt Stijn Verstijnen, manager van de Nederlandse tak. Ook al roept de horeca klanten op om weg te blijven bij de platforms. "Deze lockdown is slecht voor de sector, wij zijn er juist ook om ondernemers te helpen."
Deliveroo bestaat deze maand vijf jaar in Nederland, maar komt van origine uit Engeland, waar het in 2015 begon. Verstijnen is er al sinds het begin bij, vertelt hij in gesprek met RTL Z. "Ik hou van eten en van tech. Ik heb het bedrijf zelf benaderd", zegt hij over dat begin.
Inmiddels is hij twee jaar manager van de Nederlandse tak. Die begon met niet meer dan een website, app en gesprekken aan de keukentafel. Inmiddels zijn er naar eigen zeggen meer dan drieduizend restaurants aangesloten in negentien steden. In de afgelopen twee maanden bezorgden zo'n drieduizend zzp'ers maaltijden voor de dienst.
'Veel discussie'
En daarover bestaat heel wat discussie in de maatschappij, weet Verstijnen. Van rechtszaken tot gesprekken met overheidscommissies. "We hebben als jong bedrijf best veel over ons heen gekregen", zegt hij. Zo voert Vakbond FNV nog steeds strijd, omdat het vindt dat bezorgers worden uitgeknepen en wil dat Deliveroo hen terug in dienst neemt.
Volgens Verstijnen gaat die strijd vooral om wat de vakbond wil en niet om wat de bezorgers wensen. "Ze willen flexibiliteit, net als wij", zegt hij. Volgens Deliveroo past in dienst nemen niet bij die flexibiliteit. "Uiteindelijk moeten wij ons best doen om te zorgen dat bezorgers terugkomen. Zien ze het niet zitten, dan zijn ze morgen weg."
Flexibele mentaliteit
Verstijnen wijst er bijvoorbeeld op dat bezorgers via de app ook even snel kunnen inloggen om in een tussenuur een bezorging te doen. Gemiddeld krijgen ze per bezorging zo'n 5 euro loon, zegt hij. Dat past volgens hem ook bij de flexibele mentaliteit van veel van zijn werknemers, die het zien als bijbaan en niet per se van 9.00 tot 17.00 willen of kunnen werken.
Inmiddels is er zelfs een wachtrij voor nieuw bezorgers, zegt Verstijnen. "We hebben er zoveel binnen gekregen de laatste weken. In september bijna drieduizend, normaal is dat misschien een derde daarvan."
Veel werknemers zitten thuis
Maar het heeft ook alles te maken met de coronapandemie, die ervoor zorgt dat veel werknemers 'vastzitten' in huis. Het is een goede tijd om in de eetbezorging te zitten, concludeerde Reuters recent al. Deliveroo-concurrenten Just Eat Takeaway en Delivery Hero doen het goed op de beurzen.
Will Shu, ceo van Deliveroo, zou volgend jaar zijn bedrijf ook naar de beurs willen brengen en dat zou miljarden kunnen opleveren met een jaaromzet van zo'n 800 miljoen pond. In Engeland startte het bedrijf ook al met bezorgen van huishoudelijke artikelen zoals toiletpapier van Marks and Spencer.
Profiteren van crisis
De maaltijdbezorgers profiteren van de coronacrisis, zegt ook Verstijnen. Zo zag Takeaway in het derde kwartaal het aantal bestellingen met bijna de helft oplopen. "Initieel zagen we een dip", zegt Verstijnen over de eerste lockdown. "Maar daarna was er veel meer vraag", aldus de manager zonder in details te treden.
Dat verwacht hij ook nu restaurants voor de tweede keer dicht moeten. "Laat ik voorop stellen dat de nieuwe lockdown heel slecht is voor de sector. Er zullen ook bedrijven zijn die helemaal sluiten." Maar het maakt ook ruimte voor online bestellen.
Boycot platforms
Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland riep consumenten deze week op om rechtstreeks bij het restaurant te bestellen. Dat scheelt hen namelijk een commissie die ze betalen aan tussenpartijen zoals Deliveroo of Thuisbezorgd - al gauw zo'n dertien procent van een bestelling.
Beide maaltijdbezorgers reageerden overigens direct met kortingen voor restaurants zonder eigen bezorgservice en schrapten de commissie bij afhalen. Of dat genoeg is moet overigens nog blijken. Deliveroo laat weten nog niets te kunnen delen over het aantal bestellingen in de afgelopen uren.
Volgens Verstijnen bereiken de reataurants met zijn platform in elk geval klanten die ze anders niet zouden hebben. Ook hoeven ze zo geen bezorgers te betalen. "Deliveroo investeert veel in de restaurants, zodat ze kunnen groeien en succesvol zijn."
Online eten verkopen
Volgens Verstijnen is zijn dienst er dus vooral ook om restauranthouders te helpen. "Eten verkopen is al heel oud, maar dat online doen niet." Het bedrijf biedt toegang tot klanten, bezorgt en helpt desgewenst met marketing en het maken van een verpakking, aldus de manager.
In Amsterdam investeerde het bedrijf recent in zogenoemde 'delivery only kitchens', er wordt uitsluitend gekookt voor bezorging. "Bijvoorbeeld door Ron Blaauw of Chidoz, een Mexicaan die nog niet in Nederland was."
En zo wordt de online restaurantsector langzaam volwassen, aldus de manager. "Mensen willen kwaliteit en keuze, dat wordt de komende jaren alleen maar meer."