Tariefverlaging tijdens topdrukte

Pakketbezorgers zijn het zat: 'Grijp eens in bij PostNL'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP Pakketbezorgers zijn het zat: 'Grijp eens in bij PostNL'
RTL

De coronacrisis woedt voort en de feestdagen komen eraan. Dat zorgt voor topdrukte bij de pakketbezorgers. En juist nu verlaagt PostNL de tarieven voor bezorgondernemers. Oneerlijk en broodroof vinden zij. Maar PostNL ziet dat anders.

Het is zo druk voor Yusuf dat het 'echt niet meer leuk is'. Begin van dit jaar zag hij de omzet van zijn koeriersbedrijf flink dalen. Spullen uit China, daar was door het coronavirus opeens weinig vraag naar. Maar sinds het begin van de eerste lockdown is het drukker dan het ooit geweest is.

Yusuf is een zogeheten bezorgondernemer. Zijn grootste klant is PostNL. Uit angst om routes kwijt te raken, wil hij alleen op anonieme basis* praten. Want hij heeft flinke kritiek op de dominante positie van PostNL. "Vooral nu ze tarieven weer naar beneden hebben gedaan."

Boze pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter vanwege 'te lage tarieven'
Lees ook

Boze pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter vanwege 'te lage tarieven'

Tarief per stop omlaag

De bezorgondernemer heeft een aantal vaste routes en twee chauffeurs in vaste dienst. "Je zou denken: meer drukte is beter voor je omzet, maar de stoptarieven gaan elk jaar omlaag." Waar hij op een van de routes 1,50 per stop kreeg, is dat in drie jaar tijd al 50 cent minder geworden. "Dat tikt aan." 

De Belangenvereniging voor Pakketdistributie heeft PostNL eerder dit jaar voor de rechter gedaagd om die lage tarieven. Die zaak moet in januari voorkomen. Topdrukte is nog tot daar aan toe maar daar moeten bezorgondernemers wel van profiteren, laat voorzitter Ruud Wassenaar desgevraagd weten.  

1 miljoen pakketten per dag

Van alle 4500 pakketbezorgers is 25 procent in dienst bij PostNL, 5 procent rijdt als zzp'er en de overige 70 procent is bezorgondernemer zoals Yusuf, of in dienst van zo'n ondernemer. Door het toenemend aantal pakjes dat dagelijks bezorgd moet worden, is de omzet per uur voor bezorgondernemers de afgelopen drie jaar tien procent gestegen aldus PostNL.

De bezorgondernemers gaan er dus op vooruit. "Het stoptarief daalt, maar er zijn meer stops", licht woordvoerder Tahiro Limon toe. "Leverde een chauffeur eerst bij vijf huishoudens een pakje af, nu is dat bijvoorbeeld bij tien."  

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

'Kosten stijgen bij drukte' 

Yusuf en zijn zakenpartner zien het anders. "Meer stops betekent meer werk. Op sommige routes zijn er tweehonderd stops per dag zijn. Wordt het nog drukker, dan heb je meer personeel nodig en een extra bus. Je kosten gaan dus omhoog." 

Gesprekken met PostNL leveren niets op, zegt hij. "Het is met alles: take it or leave it. Over het afpakken van routes doen ze namelijk echt niet moeilijk." PostNL zegt als verweer dat te drukke routes soms worden aangepast, zonder dat dat ten koste gaat van de omzet.

De Belangenvereniging voor Pakketdistributie zegt de grens wel bereikt is. De boodschap aan de politiek: "Grijp eens in bij PostNL." Wassenaar: "De werkdruk moet omlaag, het toezicht moet beter en er moet een bodemtarief komen, want niemand wil dat de bezorging achteruit gaat."

* De volledige, en echte naam van Yusuf is bekend bij de redactie. De redactie heeft ook inzage gehad in zijn bedrijfsadministratie. 

Lees meer over
PostNLEconomiePostWinkelenWebwinkelCAOArbeid