Frustraties

Vervoer coronavaccins dreigt spaak te lopen

Door Frederique Dormaar··Aangepast:
Vervoer coronavaccins dreigt spaak te lopen
RTL

Terwijl farmaceuten haast maken om hun coronavaccin zo snel mogelijk goedgekeurd te krijgen, lopen andere bedrijven alvast warm om het vervoer te regelen. Maar dat valt niet mee, blijkt uit een rondgang van RTL Z. "Het kan zijn dat we straks een tekort hebben aan droogijs."

"Eigenlijk weet niemand precies waarop hij zich moet voorbereiden," moppert John Twisk, directeur van Cyberfreight Pharma Logistics in Nieuw-Vennep. Zijn bedrijf organiseert de opslag en het vervoer van geneesmiddelen.

Vaccin vervoeren en opslaan bij -80 graden: hoe gaan we dat doen?
Lees ook

Vaccin vervoeren en opslaan bij -80 graden: hoe gaan we dat doen?

Gebrek aan informatie

Twisk heeft dagelijks overleg met andere bedrijven die betrokken zullen zijn bij het transport van de coronavaccins. Het gaat om luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM tot afhandelaars die de vliegtuigen laden en truckers die het laatste stuk voor hun rekening nemen.

Samen hebben ze een taskforce opgericht om het transport zo goed mogelijk te organiseren, maar dat valt niet mee.

"Wij verwachten dat het in totaal om 8 tot 16 miljard doses gaat, maar dat zegt ons niet zoveel. Wij willen vooral weten hoeveel doses er in een doos gaan, hoe groot die doos is en wat het gewicht is. Dat is voor ons cruciaal." Twisk denkt dat farmaceuten geen informatie willen delen uit angst om de concurrentie wijzer te maken. 

Vijf farmaceuten

Vijf farmaceuten werken aan een coronavaccin. Deze vaccins hebben ieder hun eigen ideale opslagtemperatuur.

Het vaccin van Pfizer moet bij min 70 graden Celsius worden bewaard, het product van Moderna bij min 20 en AstraZeneca werkt aan een vaccin dat bij tussen de 2 en 8 graden bewaard kan worden.

Werknemers van Cyberfreight Pharma Logistics in de weer met korrels droogijs
Werknemers van Cyberfreight Pharma Logistics in de weer met korrels droogijs

Piepschuimen doos

"Wij maken gespecialiseerde verpakkingen die ervoor zorgen dat de temperatuur gelijk blijft bij transport", legt Lambert Dekkers uit, directeur van Care Pack Holland. "Dat zijn dus niet de piepschuimen dozen zoals je die bij de visboer ziet."

Dekkers verwacht wel veel meer orders, maar hij weet nog niet om welk vaccin met bijbehorende ideale temperatuur het dan gaat. "Ook hangt veel af van hoe lang het vaccin goed gehouden moet worden. Waar moet het heen?" En zolang Dekkers dat niet bekend is, kan hij zich maar beperkt voorbereiden.

"Misschien hebben we straks wel een tekort aan droogijs als de vraag veel groter blijkt te zijn. Ja, dat is wel frustrerend."

Tekort aan droogijs

In de verpakkingen zoals die van Dekkers kan onder andere droogijs worden gestopt. Droogijs heeft een temperatuur van bijna min 80 graden Celsius. Uitermate geschikt dus om het vaccin van Pfizer te vervoeren. Nippon Gasses maakt dit droogijs in een fabriek in Dordrecht.

"We hebben geïnvesteerd in een nieuwe machine waardoor onze productie met 70 procent is toegnomen, maar we weten niet of dat genoeg is. Misschien hebben we straks wel een tekort aan droogijs als de vraag veel groter blijkt te zijn. Ja, dat is wel frustrerend", besluit sales manager Johan Voogd. 

We moeten er volgens John Twisk van Cyberfreigh bovendien rekening mee houden dat het niet een eenmalige operatie is. "Mensen zullen misschien wel jaarlijks ingeënt moeten worden."

Op Schiphol bereidt KLM zich voor op een enorme operatie.
Lees meer over
Coronavaccin