Op de toekomst

Wijnbar Bouzy zoekt personeel: 'Je wilt klaar zijn voor de versoepeling'

Door Malin Kox··Aangepast:
© Eigen fotoWijnbar Bouzy zoekt personeel: 'Je wilt klaar zijn voor de versoepeling'
RTL

De lockdown in Nederland is verlengd tot begin maart. Er zijn horecaondernemers die zich daar niet door laten tegenhouden. Martijn Verbruggen en Stefan Verleer bijvoorbeeld, van de Haagse wijnbar Bouzy. Zij zoeken juist nu nieuwe medewerkers. "We verwachten wel een run op personeel als alles weer open mag."

Bouzy is een wijnbar en restaurant net buiten het centrum van Den Haag. "De focus ligt wel echt op de wijn", zegt mede-eigenaar Martijn Verbruggen. 

Vier of vijf parttimers

Het restaurant is dicht, de wijnen en champagnes worden momenteel alleen via de webshop verkocht. Toch sorteren Verbruggen en zijn compagnon alvast voor op het einde van de lockdown en zoeken ze momenteel een kok en een medewerker bediening. 

Het team bestaat momenteel uit de twee eigenaren en vier fulltime medewerkers. Daar wil Verbruggen het liefst vier of vijf parttimers bij, voor de flexibiliteit.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

"Dat is vooral met het oog op de toekomst", zegt Verbruggen. "We verwachten dat er per 1 april toch wel weer wat meer mag en daar willen we klaar voor zijn." 

Inwerken kost geld

Hij denkt dat veel mensen weer van de horeca gebruik gaan maken als de lockdown versoepeld wordt - en dat daarmee de run op personeel ook groot wordt.

"Je wilt alvast de goede mensen vastleggen. Het wordt een uitdagende periode, waarin verliezen moeten worden goedgemaakt en natuurlijk moet er ook een basis gelegd worden voor de toekomst."

Bouzy is straks een maand of 5, 6 dicht geweest, zegt hij. "Je wilt als team er klaar voor zijn dat je weer open mag. Nieuwe mensen moeten zich altijd even inlezen. Dat kost tijd, maar je wilt dat het soepel verloopt. Inwerken kost altijd geld, als dat kan nu we NOW krijgen, lijkt het ons goed om dat daarvoor te gebruiken."

Ondanks corona kiest financieel adviseur Jurre (30) toch weer voor de horeca
Lees ook

Ondanks corona kiest financieel adviseur Jurre (30) toch weer voor de horeca

Nieuwe ideeën

De afgelopen drie weken zaten alle Bouzy-medewerkers thuis. "Afgelopen weekeinde hebben we voor de deur een afhaalbarretje opgezet, met glühwein en broodjes worst. Dat willen we de komende weken ook doen. We zijn met zijn allen weer begonnen, deze tijd kunnen we gebruiken voor het opruimen van de wijnkast, om nieuwe ideeën uit te werken, weer even samen te zijn en toewerken naar het moment dat het allemaal weer mag."

Die positieve instelling heeft Verbruggen niet altijd gehad. "Zo'n barretje, maar ook de kerstmarkt die we eind 2020 organiseerden, dat is toch een soort nieuw bedrijf, mensen hebben even tijd nodig om je ervoor te vinden. Het is niet 1-2-3 te zeggen: we gaan dit doen en het gaat werken."

Enthousiasmeren

Dat de lockdown telkens met een paar weken verlengd wordt, maakt het er niet makkelijker op. "Als je had geweten dat je 5 maanden dicht zou zijn, en direct begonnen zou zijn, dan had je nu een grotere groep klanten gehad."

En toch, zegt hij: "Als de horeca weer open mag, zullen veel mensen denken aan de zaken die op een andere manier open zijn gebleven. Het kan iets heel kleins zijn dat is blijven hangen. Tegelijk maakt dat het moeilijk voor veel horecazaken om naar buiten te brengen wat precies hun situatie is. Je wilt positief blijven, enthousiasmeren."

Leerzaam en constructief

De omslag voor eigenaren Verbruggen en Verleer kwam met oud en nieuw. "Dat was een momentje voor ons, dat we besloten alleen nog vooruit te kijken, onze plannen te maken en het negatieve eruit te halen. Wat we kunnen doen om eerder open te mogen, dat ligt niet in onze handen. We kijken nu gewoon naar onszelf, hoe komen wij hier zo goed mogelijk uit."

In dat opzicht was het afgelopen jaar ook een leerzame en constructieve periode, vindt Verbruggen. "Ja, het heeft heel veel geld gekost, maar je kunt er ook voor kiezen om er zoveel mogelijk uit te halen. Als bedrijf en als ondernemer zijn we heel erg gegroeid. Als ik nu naar onze financiële huishouding kijk, weet ik precies waar elke cent naartoe gaat. Je hebt wel wat bewezen als je dit goed aanpakt."

De gasten en andere betrokkenen hebben hen ook ontzettend geholpen, zegt de ondernemer. "We zijn opgericht met crowdfunding, we hebben een stuk of 20 ambassadeurs. Dat zij bellen en hun hulp aanbieden, of vragen of je nog iets nodig hebt, alleen dat helpt al. Je leert je vaste gasten kennen, je bouwt iets op voor de toekomst. Je doet het niet alleen."

Dit was het turbulente jaar van de horeca.
Lees meer over
HorecaDen Haag