Deel maaltijdbezorgers niet verzekerd voor aansprakelijkheid: 'Risico's zijn enorm'
Een deel van de maaltijdbezorgers in Nederland is niet verzekerd wanneer zij op een e-bike fietsen. Mochten zij iemand aanrijden, dan valt de zakelijke e-bike vaak buiten de aansprakelijkheidsdekking van hun verzekering. En dat terwijl juist het aantal bezorg-e-bikes in rap tempo toeneemt. "De risico's zijn enorm, want ondernemers en verzekeraars zijn niet altijd op de hoogte."
Op dit moment is het zo dat particuliere e-bikes worden gezien als fiets. Daarom zijn ze automatisch verzekerd voor aansprakelijkheid. Maar als je diezelfde e-bike zakelijk gebruikt, dus bijvoorbeeld als je maaltijden rondbrengt, dan wordt de e-bike gezien als motorvoertuig en geldt een vrijstelling. Zo val je buiten de aansprakelijkheidsdekking van sommige verzekeraars.
Tussen wal en schip
Hier kun je je als ondernemer inmiddels apart voor laten verzekeren. Maar sommige ondernemers komen daar pas achter als er al een ongeluk is gebeurd.
"Ondernemers die denken alles goed te hebben geregeld, kunnen inderdaad van een koude kermis thuiskomen", zegt Niels van der Neut, promovendus aan de UvA. "Het betekent dus niet dat de ondernemer per definitie tussen wal en schip valt, maar wel dat hij erg oplettend moet zijn."
Duizenden euro's schade
Zo ook Trevor Klawer van Trev's Soep en Maurice, wiens volledige bij de redactie bekend is. Beide ondernemers werden geconfronteerd met het hiaat in hun verzekering toen hun bezorger betrokken raakte bij een ongeluk.
Voor Klawer ging het om een paar duizend euro materiële schade. Maar Maurice werd geconfronteerd met maar liefst 130.000 euro letselschade. En dat bleek niet verzekerd.
Flinke schrik
Maurice kreeg de schrik van zijn leven toen hij hoorde dat hij niet goed verzekerd bleek te zijn. "Als iemand komt aankloppen en je moet 130.000 euro betalen, ik heb het niet liggen hoor. Dus dat zou sluiting betekenen. De zaak verkopen."
Uiteindelijk trof hij een regeling en nam de verzekeraar de zaak alsnog in behandeling. Toch zit de schrik er goed in. "Je betaalt zoveel verzekeringspremie in de maand, echt hele hoge kosten. En dan krijg je vervolgens te horen dat je niet verzekerd bent."
Ook Trevor zat een tijd in spanning, maar wist net als Maurice een vergoedingsregeling te treffen met zijn verzekeraar. "Het was wel eventjes spannend of het goed zou aflopen", vertelt hij. "Ik dacht: dit is gevaarlijk. Dan kan ik net zo goed stoppen met bezorgen. Het was een goede waarschuwing voor mij. Je gaat er vanuit dat je goed verzekerd bent."
Alleen maar verliezers
Letselschade-expert Edwin van Slooten ziet ook zaken voorbij komen waarin het minder goed afloopt. "In onze praktijk hebben we een keer een situatie meegemaakt waarbij een ondernemer uiteindelijk faillissement moest aanvragen omdat hij de letselschade niet kon dragen. Want als het een forse letselschade is, kan dat in de tonnen euro's lopen."
Volgens hem kent zo'n situatie onderaan de streep eigenlijk alleen maar verliezers. "Het slachtoffer krijgt niet alle schade vergoed en de ondernemer gaat failliet", aldus Van Slooten.
De letselschade-expert ziet de vrijstelling voor zakelijke e-bikes graag verdwijnen. "Materiële schade is nog te overzien, maar je krijgt een groter probleem als er letselschade ontstaat. En de risico's daarop nemen toe, omdat het aantal maaltijdbezorgers snel toeneemt."
'Maatwerk oplossing kan'
RTL Nieuws vroeg grote bedrijven die maaltijden rondbrengen of zij deze problemen met verzekeringen herkennen. Pizzaketen Domino's en Thuisbezorgd-moederbedrijf Just Eat Takeaway geven aan dat zij op de hoogte zijn van dit mogelijke hiaat in aansprakelijkheid. Zij gaven aan inmiddels een oplossing te hebben gevonden voor aangesloten ondernemers.
Maaltijdbezorgers in Nederland
Hoeveel maaltijdbezorgers in Nederland rondrijden is niet duidelijk. RTL Nieuws belde met verschillende brancheverenigingen en vakbonden, maar die konden geen antwoord geven.
In 2019 werd het aantal maaltijdbezorgers geschat op twintigduizend, maar de verwachting is dat dat nu veel hoger ligt, mede door invloed van de coronacrisis. We zijn namelijk veel meer eten en drinken gaan bestellen en er kwamen aanbieders van flitsbezorging bij.
Audey Cornelissen, eigenaar van een bedrijf dat is gespecialiseerd in e-bikeverzekeringen, vermoedt dat het gaat om minimaal veertigduizend maaltijdbezorgers. "Een grote bezorgdienst als Scoober van Just Eat Takeaway verleast al achtduizend fietsen. Friesland Lease elfduizend, GreenMo vijfduizend, en EBikeDelivery ook vijfduizend", somt Cornelissen op. "En dan heb je nog meer partijen die ook duizenden e-bikes verleasen aan de bezorgsector."