'Sterker en beter'

Sterker uit de coronacrisis: 'We moesten weer gaan ondernemen'

Door Malin Kox··Aangepast:
© Eigen foto Sterker uit de coronacrisis: 'We moesten weer gaan ondernemen'
RTL

Ondernemen in coronatijd was op veel gebieden een uitdaging. De ene ondernemer gooide het roer om, de ander probeerde juist bij zijn leest te blijven. Hoe vergaat het hen nu, twee jaar na de uitbraak van het coronavirus? "We zijn er sterker en beter uitgekomen."

RTL Z sprak de afgelopen jaren met veel ondernemers. Mensen die net begonnen met hun bedrijf, die er juist middenin de crisis voor kozen een café te openen, reisorganisatoren die soms maanden geen klanten konden bedienen.

Midden in de lockdown

Niet al deze ondernemers zijn de coronajaren goed doorgekomen. Horecazaken moesten net zo goed weer sluiten. Aan sommige oplossingen, die tijdens de coronacrisis ontzettend handig of zelfs onmisbaar leken, is inmiddels geen behoefte meer. Tegenover een groep ondernemers die een flinke plus zag, stond in elke branche ook een groep van wie de inkomsten juist krompen.

Dennis Kaandorp hoort niet tot die laatste groep. "Ik ben hartstikke blij, het gaat eigenlijk boven verwachting goed." Kaandorp kreeg in december 2020 de sleutel van het Amsterdamse café Arie, dat hij kon overnemen omdat de eigenaren ergens anders een nieuwe zaak gingen openen. Middenin de lockdown betrok hij zijn nieuwe pand.

Toen hij begon, keek hij positief naar de toekomst. Corona zou iets tijdelijks zijn, was zijn overtuiging: het kon alleen maar beter worden.

Café starten tijdens de lockdown: 'Passie was groter dan angst'
Lees ook

Café starten tijdens de lockdown: 'Passie was groter dan angst'

En wat de horeca-ondernemer betreft is het ook alleen maar beter geworden. "Het lijkt bijna of er niets is gebeurd. Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan, qua aanloop, qua klanten, qua omzet"

Stijgende prijzen

Om sterker te staan in onzekere tijden is hij vrij snel gaan samenwerken met bevriende café-eigenaren. Niet alleen voor de inkoop, die ze nu samen doen, maar ook als een soort keurmerk. "Dat klanten zien: hé, dit café hoort bij dat andere, waar het goed was, dus hier zal het ook wel goed zijn." De drie café's hebben hetzelfde DNA, zegt Kaandorp, maar de uitwerking is net even anders.

Corona is niet iets waar de cafébaas zich momenteel zorgen over maakt, personeel en de stijgende prijzen des te meer. "Ik wist van het begin af aan dat personeel een ding zou gaan worden. Daarom heb ik altijd mensen actief gevraagd of ze het zouden zien zitten om bij ons te komen werken, bijvoorbeeld als ik leuke mensen op het terras had."

Heel leuk personeel

Inmiddels heeft hij naar eigen zeggen 'een leuk team staan', al moet hij wel concessies doen. "Doordeweeks gaan we om 9 uur open, maar komt de kok pas om 11 uur. We komen net één fulltimer tekort, daarin moeten we meebewegen. En de mensen in de bediening kan ik niet meer elk weekeinde drie dagen laten werken. 'Dat hoef ik bij die en die ook niet', dus daar moet je rekening mee houden."

"Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan"

De prijzen bij Café Arie zijn nu nog goed te doen, daar is Kaandorp van overtuigd. "Maar ik moet inmiddels wel gaan nadenken: wil ik de tournedos van 21,50 euro nog wel aanbieden? Ik wilde nooit meer dan 6 euro vragen voor een biertje van 0,4 liter, maar daar zit ik nu toch tegenaan te hikken."

Jaaromzet naar 0

Juist zijn tevreden personeel moet het tegenwicht zijn voor hogere prijzen, denkt Kaandorp. "We hebben geïnvesteerd in ons personeel. Als je bij ons wat komt drinken, word je bediend door een heel leuk iemand, door personeel dat er zin in heeft. Ik denk dat die insteek wordt gewaardeerd, al maak ik me wel een beetje ongerust over de toekomst."

In tegenstelling tot Kaandorp had Faizal Siddiqui al twee goedlopende ondernemingen toen corona uitbrak: hij boekte met zijn team cruisereizen en had een aanbiedingen- en boekingssite voor welnesscentra door heel Nederland. Toen brak corona uit en ging zijn jaaromzet van 17 miljoen euro naar 0.

"Voor corona zijn we heel hard gegroeid", zegt hij. "Daardoor zijn we eigenlijk in een vast stramien komen te zitten. Toen we door corona ons werk niet meer konden doen, werden we genoodzaakt om weer te gaan ondernemen. Niet omdat je wilt uitbreiden, maar omdat je wilt overleven. Dat hebben we gedaan."

En dus ging hij de breedte in met zijn bedrijf. Onder andere website Plannen.nl werd gelanceerd. Daarnaast heeft Siddiqui's hele team de afgelopen jaren aan twee nieuwe plannen gewerkt, die binnenkort live gaan. "Ik heb niet een collega hoeven ontslaan", zegt hij. "Inmiddels heb ik ook alweer 10 nieuwe mensen aangenomen en ben ik op zoek naar nog eens 15 nieuwe mensen."

Risico spreiden

Natuurlijk, hij kreeg overheidssteun, geeft Siddiqui grif toe, 'net als iedereen in de reisbranche'. "We zijn altijd zwarte cijfers blijven draaien. Dat was niet mogelijk geweest zonder die steun, maar ook niet als we niet zo innovatief te werk waren gegaan", aldus de ondernemer. "We zijn inmiddels ook begonnen met het aflossen van onze belastingschuld."

"Door corona werden we weer genoodzaakt te ondernemen"

Qua personeel is het een werknemersmarkt, ziet hij net als horeca-ondernemer Kaandorp. "Als werkgever moet je je bewijzen. We steken nu nog meer moeite in het tevreden houden van ons personeel. We hebben (nog) geen moeite om mensen te vinden, wel om mensen te vinden die binnen het DNA van ons bedrijf passen. Daar moeten we voor waken."

Terugkijkend vindt hij dat zijn bedrijf beter en sterker uit de coronacrisis is gekomen. "Op het moment zelf is het erg en naar. Ik heb met tranen in mijn ogen gestaan toen de boel op slot ging, maar nu heb ik weer een glimlach op mijn gezicht. We verdelen onze aandacht nu meer over de verschillende branches: de wellness, de cruises, de nieuwe bedrijven. Op die manier spreid je het risico. Het is niet het antwoord op alles, maar wel wat we nu kunnen doen."

Lees meer over
NOWOverheidssteunCoronacrisis in NederlandCoronamaatregelenCruiseHoreca