Gesloten: door personeelstekort moeten zaken vaker (tijdelijk) dicht
"Wij zijn gesloten." Dit bordje prijkt deze weken op veel deuren van kledingboetiekjes, buurtsupers en snackbars. Want ook ondernemers en hun personeel gaan op vakantie, en er is niet zomaar vervanging. Sommigen moeten door personeelstekorten de deuren zelfs voorgoed sluiten.
Cijfers worden niet bijgehouden van winkels die dichtgaan in de zomer. Maar dat het er dit jaar meer zijn dan andere jaren, dat lijkt evident. Het is een optelsom van omstandigheden, ziet Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail. "Het is een combinatie van de vakantieperiode, soms ook uitval van medewerkers door corona en de krapte die er sowieso in alle sectoren is."
Sommige ondernemers weten dat goed op te vangen en draaien door zoals gebruikelijk. Anderen voelen zich genoodzaakt om aanpassingen te doen: niet meer open op maandagen, een uurtje eerder dicht of helemaal niet meer open in de zomervakantie. Een beeld dat je niet snel zult zien bij winkelketens in de hoofdstraten van grote steden, wel in kleinere plaatsen en buitenwijken.
Continue druk
Soms gaat het zelfs nog verder dan een tijdelijke sluiting, en worden de personeelstekorten teveel. Zo laat Pieter Jansen van keurslagerij Jansen uit Amersfoort weten dat hij zijn zaak eind augustus helemaal sluit. "Ik kan met een te klein team niet meer de kwaliteit waarborgen die ik vereis van mijzelf naar mijn klanten", vertelt hij.
Zelf vulde hij alle gaten op in het rooster als er mensen wegvielen. Een coronabesmetting in het team maakte dat hij niet meer normaal de zaak kon draaien. Dat tekort aan handjes zorgde voor 'een continue druk op het team en mijzelf', waardoor hij besloot om dicht te gaan.
Dilemma voor ondernemers
Het is een enorm dilemma voor ondernemers: open blijven met (te) weinig personeel of toch sluiten? "Internet is 24 uur per dag open, dus ondernemers voelen zich ook wel gedwongen om altijd open te blijven. De vraag is of je dat in de huidige personeelskrapte vast kan houden", zegt INretail-directeur Jan Meerman. Hij verwacht dat winkels vaker gaan sluiten, zeker in de uren die niet rendabel zijn.
De komende jaren wordt het zoeken naar oplossingen, aldus Meerman. "Innovatie zal daar een rol gaan spelen, en minder openingsuren. En daar heel goed over communiceren met de klant, zodat die je weet te vinden als je wel open bent."
Dat ondervindt ook Rob Baltus. Hij heeft een horecagelegenheid in Blokker, met een flink restaurant en meerdere zalen voor feesten en partijen. Dit jaar is hij genoodzaakt om twee dagen per week de deuren dicht te houden, wegens een gebrek aan personeel.
"We hebben gewoon te weinig mensen. De keukenploeg is gehalveerd, het management van het restaurant is verdwenen. We moeten zelf de kar weer trekken en dat red je gewoon niet zeven dagen in week", aldus Baltus.
Zuinig
Maar nieuw personeel aantrekken, blijkt nu haast onmogelijk. "We hebben een heleboel vacatures uitstaan. Van chef-kok tot souschef tot horecamanagers, afwassers, bedienend personeel. Alles staat uit."
En dus is het zaak voor Baltus om extra zuinig met zijn mensen om te gaan, vertelt hij. Zo is het hele team op een uitje naar de Efteling geweest en probeert hij een 'hechte familie' te smeden. Maar de zaak gaat ook 2,5 week helemaal dicht. "Dan kan iedereen even met zijn kindertjes en vrouw ontspannen."