Trap niet in 'van-voorprijzen', tientallen winkels bieden geen korting
'Van 329 euro voor 189 euro!' Veel winkels adverteren met dit soort van-voorprijzen, terwijl er helemaal geen sprake is van een aanbieding. De Consumentenbond ontdekte dat tientallen winkels zich niet aan de regels houden.
Een van-prijs vermelden die nooit een daadwerkelijke prijs is geweest van een artikel is niet toegestaan in Nederland. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet een van-prijs in de drie maanden ervoor gecommuniceerd zijn. Lokkertjes mogen ook niet.
De Consumentenbond onderzocht 65 supermarkten, drogisterijen, bouwmarkten en webwinkels en ontdekte dat veel van hen zich niet aan die regels houden. Vooral webwinkels gaat vaak de fout in. 26 van de 40 maakten zich schuldig aan prijsmisleiding.
Wemelt van de fantasie-aanbiedingen
De Consumentenbond geeft als voorbeeld webwinkel Otto, die adverteerde met een Sony soundbar van 329 euro voor 189 euro. In werkelijkheid kostte de soundbar in de drie maanden daarvoor 205 euro en zakte vervolgens in prijs naar 194 en later naar 189 euro. Een korting van 8 procent dus in plaats van de voorgespiegelde 42 procent.
Andere voorbeelden: Fonq meldt niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant. En op de site van Wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen.
Speelgoedwinkels en elektronica
Zo biedt het een stofzuiger aan van 399 euro voor 199 euro, terwijl die in de afgelopen maanden tussen de 299 euro en 222 euro kostte. Ook winkels die eerder al de fout ingingen met nep-speelgoedaanbiedingen gaan nu weer de fout in.
Bij de andere winkels zijn het vooral de drogisterijen die de plank misslaan, en dan met name bij aanbiedingen van elektronica en voedingsmiddelen. Bij de onderzochte supermarkten en bouwmarkten werden geen overduidelijke nep-aanbiedingen gevonden.
'Wij houden ons aan richtlijn'
De meeste winkels beloven beterschap en gaan hun site aanpassen, aldus de Consumentenbond. Wehkamp en Fonq zijn om een reactie gevraagd, maar konden niet direct reageren. Kruidvat zegt dat zij de richtlijnen kennen en zich daar aan houden.
Woordvoerder José Mes zegt dat de van-prijs van aanbiedingen gebaseerd is op een adviesprijs (de prijs die de producent hanteert) of op de marktprijs (wat doet bijvoorbeeld de concurrent).
Het zou dus kunnen dat een elektrische tandenborstel met adviesprijs 99 euro de ene keer voor 70 euro in de aanbieding gaat en de andere keer voor 55 euro. "We zullen nog beter opletten hoe we dit naar klanten toe communiceren."