Werkdruk neemt toe voor meeste zorgverleners: 'Ik kom tijd tekort'
Twee op de vijf werknemers in de zorg- en welzijnssector ervaren een hoge tot zeer hoge werkdruk. Bijna twee derde zegt dat die druk het afgelopen jaar is toegenomen. Meer dan de helft van de werknemers onderschrijft de stelling 'Ik heb het gevoel dat ik tijd tekortkom'.
Bijna de helft van de werkgevers in de sector zegt ook dat de werkdruk is toegenomen, blijkt uit een enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het CBS stelde in mei en juni vragen aan een werknemers- en een werkgeverspanel. Deze waren samengesteld door middel van steekproeven uit 1,3 miljoen werknemers en bijna 130.000 bedrijven in de zorg- en welzijnssector.
Regeldruk, complexiteit en agressie
De werkdruk komt voornamelijk door regeldruk en administratieve lasten, zeggen werkgevers. Nieuwe of moeilijkere taken, mondigere cliënten en te weinig personeel spelen ook een rol.
Twee op de drie werknemers zeggen dat ze het afgelopen jaar te maken hebben gehad met agressie en geweld van patiënten, cliënten of hun familieleden. Veelal ging het om schelden of schreeuwen, maar ook lichamelijke agressie en pesten kwamen regelmatig voor.
Toch tevreden
Ondanks de werkdruk is ruim driekwart van de werknemers tevreden of zeer tevreden met hun werk.
Ruim 90 procent vindt het werk inhoudelijk leuk en driekwart vindt de sfeer op de afdeling plezierig.