Bezorgers Thuisbezorgd.nl krijgen toch volledige digitale fooi
De bezorgers van Thuisbezorgd.nl kunnen vanaf volgende maand hun digitale fooien volledig opstrijken. De grootste maaltijdbezorgdienst van Nederland gaat daar geen belasting en premies meer vanaf trekken.
Als coronamaatregel introduceerde Thuisbezorgd.nl in mei 2020 de mogelijkheid voor klanten om hun fooi aan de bezorgers digitaal af te rekenen als onderdeel van de maaltijdbetaling.
Belasting over fooien
Begin deze maand meldde RTL Z dat het bedrijf deze fooien niet volledig doorbetaalt aan de bezorgers, maar er belasting en premies vanaf trekt.
De bezorgdienst erkende destijds daartoe niet verplicht te zijn. Werknemers zelf zijn wel wettelijk verplicht om hun inkomsten uit fooien op te geven in de jaarlijkse belastingaanslag. Maar dat gebeurt in de praktijk niet altijd.
Werknemers die hun fooien niet aangeven bij de fiscus, steken het hele bedrag in hun zak. Gerekend met het basistarief voor de inkomstenbelasting, kan dat ruim 37 procent schelen.
Bezorgers ontzorgen
Thuisbezorgd.nl, dat onderdeel is van de internationale bezorggigant Just Eat Takeaway, verklaarde begin deze maand nog belasting en premies over de digitale fooien af te dragen om zijn bezorgers 'te ontzorgen'.
Nu blijkt de bezorgdienst zijn beleid dus aan te passen. "Wij hebben dit proces recent opnieuw bekeken. Per oktober zullen we het volledige bedrag weer gaan uitbetalen", schrijft woordvoerder Linda van Aalten in een mail. "De bezorger is dan zelf verantwoordelijk voor het afdragen van de belasting."
De uitbetaling van de fooien van oktober vindt plaats in november, tekent Thuisbezorgd.nl nog aan. Van Aalten kon nog niet zeggen waarom het bedrijf er voor kiest om het fooienbeleid te wijzigen.