Miljardenimperium John de Mol is gebouwd op formats als The Voice
John de Mol heeft geen vinger in de Nederlandse mediapap, maar eerder een hele hand. De selfmade miljardair reeg de afgelopen decennia tv-succes na tv-succes aan elkaar, maar zijn paradepaardje The Voice of Holland ligt sinds afgelopen zaterdag onder vuur.
The Voice is een van de grootste succesformules van John de Mol. Het programma wordt in meer dan 150 landen uitgezonden. In Nederland is het twaalfde seizoen sinds deze week stilgelegd, na beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik.
In het programma BOOS, vanmiddag om 16.00 uur, moet duidelijk worden welke beschuldigingen dat precies zijn, al heeft bandleider Jeroen Rietbergen al toegegeven dat de beschuldigingen aan zijn adres kloppen.
Van radio tot influencers
De verwachting is dat De Mol na de BOOS-uitzending reageert, iets dat hij tot nu toe niet heeft gedaan. De Mol (1955, over een paar maanden krijgt hij AOW) is momenteel niet meer betrokken bij The Voice, maar zwaait de scepter over Talpa Network.
Daar vallen evengoed nogal wat merken onder. Niet alleen de vier televisiezenders SBS6, SBS9, Net5 en Veronica, maar ook radiostations 538, SkyRadio en Radio 10. Naast de zenders in de ether heeft De Mol ook muziekplatform JUKE, waarop bijvoorbeeld LINDA.Radio te horen is.
Dat is nog niet alles. Aan de social-tak van Talpa Network zijn veel Nederlandse influencers verbonden, die via YouTube programma's als StukTV miljoenen kijkers trekken.
Ook LINDA-uitgever Mood for Magazines valt onder Talpa Network, net als Talpa Gaming en Talpa Entertainment Producties (TEP), dat De Mol in 2019 oprichtte om tv-programma's voor zijn eigen zenders te maken. Bij elkaar leverden deze mediamerken in Nederland een omzet op van naar schatting zo'n 433 miljoen euro in 2020.
Programma's naar buitenland
Sommige tv-programma's van TEP worden ook in het buitenland uitgezonden. Zo is SBS6-programma Marble Mania te zien in Duitsland, Frankrijk en Vlaanderen. Het nieuwe Expeditie Robinson-achtige format Million Dollar Island heeft al voor de aftrap zijn weg gevonden naar de Engelse en Amerikaanse televisie.
Naast zijn media-activiteiten investeert De Mol ook veel. Zo heeft hij een belang in het Nederlandse PostNL dat rond de 5 procent schommelt. Eerder kocht hij aandelen in bijvoorbeeld het Formule 1-team van Williams en verzekeraar Delta Lloyd.
De Mol heeft dan ook nogal wat vermogen om te laten groeien. Volgens de Quote 500 was hij vorig jaar goed voor 2,1 miljard euro. Weliswaar 300 miljoen euro minder dan in 2020, maar nog steeds een bijzonder aardig bedrag voor zoon Johnny om te erven.
Dat vermogen heeft De Mol overigens voornamelijk vergaard door in de afgelopen decennia een paar klappers te maken met televisieformats. Zijn eerste commerciële succes beleefde hij halverwege de jaren '90, toen hij samenwerkte met Joop van den Ende.
Cashen met Endemol
In 1994 richtten zij televisieproductiebedrijf Endemol op. Niet alleen de Nederlandse giga-hit Goede Tijden, Slechte Tijden, ook realityprogramma Big Brother kwam uit hun koker. Dat format werd wereldwijd aan de man gebracht.
In 1996 ging Endemol naar de beurs, wat De Mol zo'n 200 miljoen opleverde. Vier jaar later kocht het Spaanse Telefónica Endemol voor omgerekend 5,5 miljard euro. De Mol had toen nog een derde van de aandelen in handen - wederom is het cashen dus.
De Mol bleef nog een paar jaar aan bij Telefonica als directeur Endemol en begon in 2007 met zijn tweede productiebedrijf: Talpa Media. Daarmee maakte hij zijn derde grote klapper. Dankzij het succes van The Voice, het talentenprogramma dat hij met zanger Roel van Velzen bedacht, wilde het Britse ITV in 2015 Talpa Media inlijven.
800 miljoen voor The Voice-producent
De Mol ging akkoord. Hij kreeg 500 miljoen euro bij de verkoop en zou in de jaren erna, als het bedrijf succesvol bleek, nog eens 600 miljoen euro vangen. Dat bedrag werd om verschillende redenen lager, al bleef hij tot eind 2019 wel als creatief directeur betrokken.
Sinds juni vorig jaar is John de Mol in overleg met RTL Nederland om het bedrijf samen met Talpa Network een joint venture te laten vormen. Het nieuwe bedrijf zou met de cijfers van 2020 een omzet van 909 miljoen euro hebben.
De Mol gaat geen leiding geven, maar blijft - als de mededingingsautoriteiten akkoord zijn - aan als aandeelhouder en producent. En ook goed om in de gaten te houden: zijn productiehuis TEP is niet bij de deal inbegrepen.