Stopzetbedrijf

Abonnementen van een overledene stopzetten: 'Confronterend en stressvol'

Door EditieNL ··Aangepast:
© EditieNL Abonnementen van een overledene stopzetten: 'Confronterend en stressvol'
RTL

Van streamingdiensten tot maaltijdboxen en van panty's tot je OV-chipkaart: tegenwoordig is er voor alles wel een abonnement. En die abonnementen moeten allemaal worden stopgezet wanneer je overlijdt. Hoe meer het er zijn, hoe meer werk dus. Hoe moeilijk is het om je weg te vinden in het 'abonnementen-bos' na een overlijden?

Het aantal abonnementen dat we hebben is toegenomen. In 2018 hadden we er 11 per huishouden, vorig jaar waren dat er 14. Het draagt bij aan de 'achtbaan van dingen die je moet regelen' wanneer een naaste overlijdt, weet Wendy Langenhuizen-Turksma. Haar man overleed op 41-jarige leeftijd. "Na de uitvaart dacht ik: zo, nu rust. Maar daar was geen sprake van."

Wendy en haar gezin
Wendy en haar gezin

Haar man had ook een heleboel abonnementen. "Op een gegeven moment vielen de onderbroeken door de brievenbus", vertelt ze aan EditieNL. "Ook daar had hij een abonnement op."

Weer eentje die opgezegd moest worden dus. Heel confronterend, vond Wendy. "Alles opzeggen voelde alsof ik mijn man aan het verwijderen was. Je weet dat het moet gebeuren, maar ik vond het toch heel lastig", zegt ze. "Het kost zoveel tijd waar je gewoon niet mee bezig wil en kan zijn. Ik had die tijd en energie liever besteed aan het rouwen."

Stress

Ook Peter Kramer, die zijn vrouw in 2013 verloor, moest zich een weg banen door de abonnementen die opgezegd dienden te worden. "Ik ben echt maanden – of misschien zelfs langer – bezig geweest om een naamsverandering door te voeren bij onze telecomprovider."

Haar mobiele abonnement is zelfs nog steeds niet opgezegd. "Ze hebben het toen omgezet naar een goedkoper abonnement", legt Peter uit. Hij vindt het iets raars. "Iemand is overleden, maar je moet wel haar mobiele abonnement blijven betalen terwijl die persoon er geen gebruik van kan maken."

Alle rompslomp leidde tot meer stress dan Peter van tevoren had voorzien. "Je zit midden in je rouwproces en je hoofd staat er niet naar om telkens van het kastje naar de muur gestuurd te worden", zegt hij. Bovendien waren de brieven met de naam van zijn vrouw erop pijnlijk om te ontvangen. "Het voelt alsof ze iedere keer de pleister van een open wond trekken."

Stopzetbedrijf

Om mensen zoals Wendy en Peter stress te ontnemen, bestaat er een bedrijf: Closure. Dit kan worden ingeschakeld om alle accounts, abonnementen en contracten van een overledene stop te zetten. Closure bestaat inmiddels al bijna vijf jaar. "Het is allemaal begonnen met een vriendin van mij", vertelt medeoprichter Graciëlla van Vliet. "Ze kreeg via Facebook een berichtje om haar oma te feliciteren, maar die was al overleden. Dat is toch heel pijnlijk."

In het begin handelde Closure één overlijdensmelding per week af. Nu zijn het er een paar honderd, of soms wel duizend, per dag. "Als we een melding krijgen, dan zetten we het meteen door naar de betreffende organisaties en dan worden abonnementen stopgezet." Dat gebeurt niet altijd meteen. "Een bevestiging kan wat langer duren, maar zodra wij het doorgeven hoeft er in ieder geval niet meer voor betaald te worden."

Samenwerkingen

Het bedrijf doet alle stopzettingen gratis. Om dat soepeler te laten verlopen zijn er samenwerkingen met bedrijven zoals Unicef, OV-chipkaart en T-Mobile. Maar nabestaanden worden ook geholpen met alle andere accounts, contracten en abonnementen.

Closure doet dit dus om hen extra verdriet en stress te besparen. "Het kost veel tijd en energie", zegt van Vliet. Alles stopzetten is daarnaast niet altijd even makkelijk. "Nabestaanden hebben niet altijd alle wachtwoorden. Dat maakt het lastiger, met rondzwervende accounts als gevolg."

Aandacht

Dat niet alleen abonnementen en contracten, maar ook accounts op sociale media zorgen voor obstakels, weet Peter als geen ander. Hij had er graag hulp bij gehad. "Toen ik het Facebookaccount van mijn vrouw had verwijderd, was ons gesprek weg. Op WhatsApp was dat ook zo", zegt hij. "Dat vond ik wel heel pijnlijk, want onze laatste gesprekken waren voor mij heel dierbaar." Hij hoopt op meer aandacht voor dit probleem vanuit de uitvaartbranche.

Die aandacht lijkt er te zijn. Op dit moment wordt er gekeken naar hoe nabestaanden kunnen worden begeleid met het stopzetten van abonnementen, accounts en contracten, vertelt Marc van Esch van Zuylen Uitvaartverzorging. "Ik kan me wel voorstellen dat er een toenemende vraag naar gaat zijn, omdat er een hele generatie digitaal opgroeit."

Van Esch gaat verder: "Een generatie met talloze abonnementen en wachtwoorden. Als je daar als nabestaanden geen weet van hebt, dan is het handig als een bedrijf daar wel in thuis is."

Lees meer over
RouwDoodAbonnementSociale MediaEditie NL Link in bio