Besparen op boodschappen

Vomar en Dirk verlagen prijzen: ligt er weer een supermarktoorlog op de loer?

Door EditieNL··Aangepast:
© EditieNLVomar en Dirk verlagen prijzen: ligt er weer een supermarktoorlog op de loer?
RTL

Hoewel de inflatie in rap tempo doorstijgt, bevriezen of verlagen supermarkten Dirk en Vomar hun prijzen voor bepaalde producten. In eerdere jaren leidde een vergelijkbare situatie tot een prijzenoorlog waarin bedrijven elkaar beconcurreerden door klanten te trekken met acties. Ligt er weer zo'n oorlog op de loer?

Dirk maakte onlangs bekend 'meer dan honderd' producten tot 'minstens tot het eind van het jaar' te bevriezen. Vomar liet al eerder weten de prijzen van vers brood uit de eigen bakkerij in 2022 niet te verhogen.

Minke van Kuijen, die onder de naam Gierige Gerda over koopjesjagen blogt, merkt dat duurdere supermarkten zoals Albert Heijn ook flink aan het stunten zijn met de prijzen. "Daar zitten ze echt bovenop. De laatste weken zijn ze extra aan het promoten", zegt ze tegen EditieNL.

Dirk verhoogt prijzen dit jaar niet meer: 'Is vooral marketing'
Lees ook

Dirk verhoogt prijzen dit jaar niet meer: 'Is vooral marketing'

Is er stilletjes een prijzenoorlog begonnen? Retailexpert Laurens Sloot durft het niet te zeggen. "Het zou wel logisch zijn als ook andere supermarkten hierop reageren, maar een oorlog zie ik niet zo snel gebeuren. In de prijzenoorlog tussen 2003 en 2006 zag je dat één supermarkt plotseling de prijzen met tien procent verlaagde. Dat zie ik nu niet voor me, omdat de prijzen nog steeds oplopen. De meeste supermarkten maken twee tot drie procent winst, dus er is weinig ruimte om de verkoopprijzen te verlagen."

Bovendien lijden de producenten onder sterke prijsverlagingen, en dat kan ook voor de supermarkten nadelig uitpakken. "Wat heeft een supermarkt eraan als de bakker die dertig procent van het brood levert failliet gaat?"

Prijsontwikkeling

De voedingsmiddelen liggen momenteel voor bijna 11 procent meer in het schap dan vorig jaar rond deze tijd, met als hoogste stijgers boter, margarine, olie, frituurvet en bewerkt vlees. De producten die het minst stegen zijn kauwgom, sterke dranken en peulvruchten.

Bron: RaboResearch

Dat juist Vomar en Dirk nu – in tijden van inflatie – hun de verkoopprijzen verlagen, is volgens Sloot ook niet geheel toevallig. "Het zijn een soort discounters; logisch dat ze wat scherper kijken hoe ze de klant kunnen binden." De huidige aanpak past bij die formule. "Maar er zit ook een soort besef bij dat mensen in het najaar de hoge energierekening voorgeschoteld krijgen. Dus deze ketens kijken ook: wat kunnen wij nú doen zodat de consument onze producten nog wel koopt?"

'Gierige Gerda' merkt de prijsstijgingen in ieder geval nog steeds flink in haar portemonnee. "De crème fraîche was laatst ineens van 69 cent naar 1 euro gegaan. Ook de roomkaas en margarine zijn duur geworden." Dat gebeurt geleidelijk. "Elke keer met zo'n 10 cent. Maar uiteindelijk ben je dan dus 30 cent verder."

Hoewel verschillende supermarkten dus te koop lopen met hun aanbiedingen, worden die aanbiedingen volgens de blogger steeds minder goed. "De kortingen zijn minder hoog en de acties minder aantrekkelijk. Je merkt ook dat wat duurdere supermarkten zoals Albert Heijn vooral hun prijsfavorieten aan het promoten zijn."

Ze raadt aan om altijd te kijken de winkel die voor jou het voordeligst is. "Staar je niet blind op de winkel die zegt het goedkoopst te zijn, maar vergelijk de producten op je bonnetje, en dan het liefst per liter, kilo of stuk. Het is even wat uitzoekwerk, maar daarmee kun je wel besparen."

Lees meer over
Dirk (supermarkt)VomarSupermarktRetailEditie NL Link in bioMarketing en Verkoop