2,50 extra per diner: restaurant rekent energierekening door aan klanten
We betalen niet alleen fors meer voor onze eigen energierekening, maar op veel plekken betaal je ook mee aan de rekening van een ander. Zo berekenen sommige restaurants de gestegen kosten door aan hun klanten. Bij een restaurant in Zoetermeer komt er een toeslag van 2,50 per diner bij, maar op veel plekken gaan die prijsstijgingen stilletjes. Het probleem speelt in meer branches. Jagen die stijgingen klanten niet weg?
Na het weekend komt er een toeslag van 2,50 euro per diner bij voor alle klanten van restaurant Achteraf in Zoetermeer. Eigenaar Dirk Braam kiest er bewust voor om dat op deze manier te doen. "We hebben eerder al de prijzen moeten verhogen toen de inkoopprijzen omhoog gingen", vertelt Braam aan EditieNL. "Maar toen kwamen de energieprijzen en de stijging is schrikbarend. We willen niet telkens stilletjes de prijs verhogen en het imago krijgen dat het zomaar duurder en duurder wordt."
'Overleven'
Liever rekent Braam dus een specifieke toeslag. "Aan de ene kant voelt het natuurlijk wel wat vreemd, maar ik moet wel", zegt de eigenaar. "We hebben eerst bij vaste klanten gepeild hoe ze erover denken en er werd begripvol gereageerd."
De eigenaar houdt er rekening mee dat mensen misschien niet meer komen, of geen fooi betalen. "Maar dit is echt overleven. Ik moet mijn personeel ook loon uitbetalen. Als ik niks doe, redden we het niet." Braam wijst mensen erop door het op de menukaart te zetten, ook staat het op de bon.
Edwin Vlek van FNV Horeca heeft er nog niet eerder van gehoord dat ondernemers een energietoeslag vermelden op de rekening. Wel hoort hij dat veel mensen worstelen met de prijsverhogingen. "Moeten ze het wel of niet doorberekenen? En hoeveel dan? Tegelijkertijd zijn er ook ondernemers die helemaal niet willen verhogen, omdat ze vinden dat de horeca toegankelijk moet blijven voor iedereen", zegt Vlek tegen EditieNL.
Begrip
Vlek vindt de doorberekening van Braam een creatieve manier om het probleem onder de aandacht te brengen. "Maar ik denk niet dat de gast hierdoor sneller bereid is om meer te betalen dan wanneer prijzen stilletjes worden doorgevoerd. Hoe ga je als gast controleren of het bedrag ook daadwerkelijk naar de energierekening gaat?", legt hij uit. "Uiteindelijk gaat het om de prijskwaliteitsverhouding en die moet kloppen. Daar maken wij ons zorgen om."
Andere branches
Ook in andere branches hebben ondernemers last van de stijgende energieprijzen. "Dit speelt bij de autoherstelbranche", vertelt woordvoerder Paul de Waal van branchevereniging BOVAG. "Auto's worden gespoten en die gaan de oven in om te drogen. Daar staat een energietoeslag op de bon, maar die is niet voor jou en mij maar voor de verzekeraar."
Ook Samenwerking Verantwoord Zonnen, de branchevereniging voor zonnestudio's, fabrikanten en leveranciers van zonneapparatuur, laat aan EditieNL weten dat ondernemers hogere prijzen moeten doorvoeren vanwege de hogere energierekening. "Dit staat niet letterlijk op het bonnetje. De studio's maken duidelijk aan de klant bij de intake dat er sprake is van een verhoging van de prijs."
De Vereniging van Nederlandse Sauna- en Wellness Bedrijven kampt met hetzelfde probleem. "Ondernemers zoeken naar oplossingen. Er zijn ondernemers die kiezen voor een energietoeslag boven op de rekening in plaats van het stilletjes verhogen van de prijzen", zegt voorzitter Jos Keizer.
Maar waar zit de grens van wat we willen betalen? Dat verschilt volgens gedragseconoom Anouar El Haji per persoon. "Een prijsverhoging accepteren we eerder op het moment dat we weten waar we voor betalen", legt hij uit. "Als een restaurant 2,50 euro extra vraagt voor energiekosten, zijn we eerder geneigd om dat te accepteren. Iedereen voelt die stijgende kosten en heeft er dan ook begrip voor."
Transparantie waarderen
Als we weten waar het voor is, accepteren we het volgens El Haji beter dan wanneer het stilletjes wordt verhoogd. "Hoe eerder erover gecommuniceerd wordt, hoe beter. Het kan niet zo zijn dat je het pas ziet op de rekening, dat gaat men onacceptabel vinden", voegt hij er wel aan toe.
El Haji denkt niet dat dit ervoor gaat zorgen dat mensen niet meer naar het restaurant zullen gaan. "Maar stel iemand zit krap bij kas en opent de menukaart en ziet die toeslag, dan kan dat reden zijn om op te stappen. Maar over het algemeen zullen mensen de transparantie waarderen en ik ben er ook voorstander van dat meer bedrijven dit zullen doen."