Onderwijsstaking

Wie wil er nog naar de pabo? 'Doe het voor de kinderen'

Door Editie NL··Aangepast:
© EditieNLWie wil er nog naar de pabo? 'Doe het voor de kinderen'
RTL

Leraren uit het hele land staken vandaag tegen de lage lonen, hoge werkdruk en het groeiende lerarentekort. En dat tekort is niet makkelijk opgelost, want het loopt op veel pabo-opleidingen geen storm. Jens en Stef kozen wel voor de pabo en kijken ernaar uit om leraar te worden. "In de loop der jaren heb ik ervaren hoe fantastisch het beroep is."

"Ik wilde eigenlijk iets anders gaan doen, maar ik ben voor die studie uitgeloot", geeft Jens Beekmans (21) toe. Om zijn cv een boost te geven, gaat hij trainingen geven bij de plaatselijke voetbalvereniging. Daar wordt het vuurtje aangewakkerd. "Ik kwam erachter dat werken met kinderen iets is wat ik leuk vind en waar ik goed in ben."

De andere studie wordt gauw vergeten en al snel hakt Jens de knoop door: hij gaat de pabo aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven doen. Daar is hij nu vierdejaars student. "Ik was meteen overtuigd dat dit het voor mij is en dat is tijdens de studie alleen maar meer geworden."

Bouwstenen voor het leven

"In de loop der jaren heb ik ervaren hoe fantastisch het beroep eigenlijk is", vertelt Jens. "Het is mooi hoe ik een grote groep kinderen kan inspireren en bouwstenen voor het leven mee kan geven. Dat hebben leerkrachten vroeger bij mij ook gedaan." Het mooiste vindt hij dat hij kinderen echt iets bij kan brengen. "Je ziet wat voor groei ze doormaken."

Dat betekent niet dat het vak geen mindere kanten heeft. "Ik heb dat zelf nog niet zo heftig ervaren, maar ik hoor er wel veel over, van mijn klasgenoten bijvoorbeeld. Die moeten soms complete lesdagen invallen en krijgen daar niet voor betaald. Toch schrikt het mij niet af. Het blijft mijn doel om de pabo af te ronden en voor de klas te staan. Maar het zijn wel heftige problemen waar iets aan gedaan moet worden", aldus Jens. 

Positieve kanten

Om meer studenten naar de pabo te trekken, moet het imago van leerkrachten volgens Jens worden verbeterd. "Het vak krijgt in mijn ogen niet de waardering die het verdient. Er zijn in mijn ogen meer positieve dan negatieve kanten. Door de acties is er in de media veel aandacht voor het negatieve, maar ik vind het belangrijk dat we ook de positieve kanten van het vak kunnen weergeven."

Verschil maken

Ook derdejaars student Stef van Genuchten (27) is er nog steeds van overtuigd dat hij de goede keuze heeft gemaakt. "Je hoort negatieve dingen, maar als je kijkt naar het werk wat je doet op stages bijvoorbeeld, dan heb je toch wel door dat je het juiste doet", legt hij uit. "Het gaat erom dat je het verschil kan maken, daar zit ook de vreugde in. Dat je met een fijn gevoel naar huis gaat."

Stef besluit naar de pabo te gaan nadat hij vier jaar als snowboardleraar heeft gewerkt. "Ik ben er daar achtergekomen dat ik goed ben met kinderen. Ik wil graag bijdragen aan hun toekomst en vind het super leuk om met ze te werken. Het is denk ik ook belangrijk dat er in het onderwijs mensen bijkomen die het voor de kinderen doen."

Hoge werkdruk

Wel herkent hij de problemen waarvoor de leraren vandaag massaal de straat op gaan. "De werkdruk is hoog. Het is een zwaar beroep, dat moet je niet onderschatten. We zijn begonnen met rond de 90 studenten en daar zijn er nog maar 36 van over. Er haken er veel af, de meesten vonden het te zwaar."

Toch wegen de keerzijden voor Stef niet op tegen de positieve dingen. "Het is ook leuk! En als het niet leuk is, dan moet je het zelf leuk maken. De vreugde die je ervan krijgt, dat mag ook wel eens genoemd worden. Het beeld dat je nu ziet in de media, is niet altijd hoe het op de werkvloer is." Hij raadt leerlingen die twijfelen om de pabo te gaan doen dan ook aan zich niet af te laten schrikken. "Luister naar jezelf, naar wat jij wil, en ga dat doen. Het beeld dat soms geschetst wordt van de leerkracht, is niet wat het werk echt inhoudt."

Lees meer over
AObLerarentekortOnderwijsBasisonderwijsStakingenEditie NL Link in bio