Wel je geld terug

'Niet goed? Hou maar': retourneren vaak te duur voor webshops

Door EditieNL··Aangepast:
© Getty Images'Niet goed? Hou maar': retourneren vaak te duur voor webshops
RTL

Klanten mogen producten die ze willen terugsturen naar webwinkels vaak houden, en krijgen dan ook nog eens hun geld terug. Dat blijkt uit onderzoek van het Financieel Dagblad. Waarom doen webwinkels dit?

Tientallen consumenten zeiden bij een rondvraag van het Financieel Dagblad (FD) dat ze spullen die ze willen retourneren regelmatig mogen houden, ook als die onbeschadigd zijn.

Retourkosten

"Het is waarschijnlijk een economische afweging, omdat de kosten van een retour best snel oplopen, zeker sinds webwinkels ervoor hebben gekozen om verzend- en retourkosten te schrappen", legt FD-journalist Lisa van der Velden uit. "Het wordt voor hen te duur om retouren te verwerken."

Pakketpunten raken overvol: 'Het is gekkenwerk'
Lees ook

Pakketpunten raken overvol: 'Het is gekkenwerk'

"Coolblue zegt dat het vanwege het milieu is, omdat je dan ook weer een busje moet laten rijden. Maar als je tegen mensen zegt dat ze het mogen houden, gaan ze juist vaker bestellen en krijg je ook meer busjes."

De webwinkels die de journaliste sprak, waren er over het algemeen heel gesloten over. "Bol.com ontkende het bijvoorbeeld gewoon, terwijl er klanten van Bol.com tussen zaten die een product niet hoefden te retourneren."

Verspilling

Maar als een product ongebruikt bij je thuis blijft liggen, is dat alsnog niet duurzaam. Daar speelt het bedrijf BuyBay op in. Het bedrijf vraagt spullen die je niet gebruikt naar hen te sturen, zodat zij het een nieuw leven kunnen geven.

Thijs Bosgoed van BuyBay© EditieNL
Thijs Bosgoed van BuyBay

"Onze missie is om verspilling tegen te gaan", zegt Thijs Bosgoed van BuyBay. "Een product wat bij ons binnenkomt, maken we eventueel open en schoon, zodat het gereed is voor de volgende klant. We verkopen dat online en in winkels."

Afval

Dat webshops retouren niet altijd aannemen, vindt Bosgoed dus een slechte keuze. "De consument zit opgescheept met een product dat hij niet wil gebruiken. Je creëert afval. Een andere consument kan dat product met een beetje korting wellicht wel gebruiken."

Lees meer over
Link in bioWebwinkel