Amazon komt naar Nederland: 'Goed voor consument, concurrent onder druk'
Amazon komt met een Nederlandse site met 'miljoenen' producten. Voor de consument betekent dat 'ongeëvenaarde' snelle levering en scherpe prijzen, zeggen kenners. Concurrenten en retailers kunnen hun borst ook natmaken: de gigant neemt naar verwachting een nog grotere hap uit de markt.
Je kunt nu alleen nog e-boeken kopen via amazon.nl, maar dat verandert dit jaar, zegt het bedrijf. Vanaf deze week kunnen bedrijven zich registreren om producten aan te bieden.
"Wij horen in de wandelgangen dat ze nog dit kwartaal willen starten", zegt marktplaatsspecialist Nikki Eijpen van adviesbureau Wunderman Thompson Commerce. Ze zijn er altijd een beetje vaag over, weet hij. "Opeens zijn ze er. Zo hebben ze het ook in andere landen gedaan."
Het begint klein
Het begint klein. Bijvoorbeeld met woonproducten, denkt Eijpen. Dat zal dan geleidelijk worden uitgebreid met bijvoorbeeld kleding.
"De spullen zijn eerst niet te groot en niet te zwaar, ze worden geleverd vanuit Duitsland en Frankrijk." Amazon heeft nog geen distributiecentrum in Nederland.
Op vragen van RTL Z over de precieze lancering wil het bedrijf niet antwoorden. Voorlopig moeten consumenten het doen met: "Later dit jaar", aldus een woordvoerder.
Meer impact
Kenners denken echter dat het miljardenbedrijf van oprichter Jeff Bezos, dat al sinds 2014 een kleine webshop heeft in Nederland en via Duitsland goede zaken doet in ons land, meer impact gaat hebben.
"Het is de meest geavanceerde marktplaats van de westerse wereld", zegt Eijpen. "Ze zetten de markt op zijn kop qua prijs en service en zetten een nieuwe standaard voor andere webwinkels."
Dilemma voor de retailsector
Ook Arjan Leest, directeur strategie bij reclamebureau Cogonez, denkt dat het bedrijf "giga" wordt in Nederland. "Ik volg partijen zoals Amazon en Alibaba al jaren", zegt hij. Ze vormen volgens hem een groot dilemma voor de retailsector.
Dankzij Amazon kan elke fabrikant zijn waar direct aan de consument verkopen. Het maakt duurderde tussenhandelaren, zoals de Blokkers van deze wereld, zwaar overbodig, zegt Leest.
'Snelste en goedkoopste'
Amazon is de snelste en goedkoopste, zo leert de praktijk. 'Same day delivery' en gratis retourzenden, zijn de paradepaardjes van het bedrijf, weet Eijpen. "En dat is wat de klant graag wil." Maar of het bedrijf dat ook in Nederland kan waarmaken, is onduidelijk. Volgens de woordvoerder worden hier nog geen uitspraken over gedaan.
Concurrenten, zoals Coolblue, Wehkamp of Bol.com, zullen er hoe dan ook een schepje bovenop moeten doen, denkt Eijpen. "Bol.com doet bijvoorbeeld veel dingen die Amazon doet na, daar bepalen ze hun strategie op", zegt hij.
Goed nieuws voor consumenten
Bedrijven vanuit de hele wereld kunnen hun waren verkopen via Amazon. Voor de Nederlandse consument betekent dat een ruimer aanbod. "Goed nieuws", noemt Wijnand Jongen van branchevereniging Thuiswinkel.org dat.
Maar voor de platforms betekent het meer concurrentie. In de lijst van grootste online retailers van Twinkle staat Amazon op plek zes met een online omzet van 350 miljoen euro in 2018. Bol.com staat bovenaan met ruim 1,6 miljard, gevolgd door Coolblue en Albert Heijn.
"Als Amazon lokaal meer gas gaat geven, zullen ze nog fors gaan groeien", verwacht Olaf Zwijnenburg, retailspecialist bij Rabobank. In landen zoals Duitsland en Frankrijk prijkt het bedrijf al bovenaan in de online omzetlijstjes.
'Plaats voor marktplaatsen'
Toch blijft er ook plaats voor andere marktplaatsen, zoals Bol.com of Coolblue, denken zowel Eijpen als Zwijnenburg. Ze kunnen zich onderscheiden op kennis van de lokale markt en klantvriendelijkheid. Maar daar moet wel aan getrokken worden.
Ondertussen gaan meer kleine en grote retailers aan het Amazon-infuus. Zo worden ondernemers in Duitsland steeds afhankelijker van het platform, constateert Handelsblatt. Een goed marketingkanaal en een enorme bron aan potentiële klanten. "Het is heel aantrekkelijk om het te doen", zegt Leest.
Kans en kopzorgen
"Het is een kans om internationaal te groeien", zegt Eijpen. Maar dat kost ook geld: "Your margin is my opportunity", zegt Bezos er volgens hem treffend over.
En kopzorgen levert het ook op. "Amazon wordt eigenaar van de data over jouw producten en klanten", zegt Leest. Doet iets het goed, dan wordt er ‘binnen de juridische spelregels’ rustig een gelijkwaardig alternatief ontwikkeld, weten Leest en Eijpen. Voor een betere prijs.
"Dan kun je het spel meespelen en een hoge prijs betalen om beter zichtbaar te zijn op de site van Amazon, of je kunt ermee stoppen. Het is dansen met de duivel en veel ondernemers worstelen ermee", aldus Leest.
'Snelle distributie'
Volgens Nederlandse ondernemer Bas Urlings kunnen we moeilijk om Amazon heen. De eigenaar van van gadgetgroothandel Disqounts zit bij de eerste groep testverkopers op Amazon.nl, vertelt hij.
Amazon is naar zijn idee het beste platform om snel wereldwijde distributie te realiseren. Maar dat moet dan wel volgens de spelregels van het bedrijf. "Omdat ze de grootste ter wereld zijn, kunnen ze alles maken. En omdat er genoeg verkopers zijn, trekken ze hun regeltjes steeds strakker."
Kopieergedrag
Volgens de ondernemer is het daarom vooral voor kleinere bedrijven lastig om veel winst te boeken via het platform. Ook is het beschermen van je merk een uitdaging, zegt hij.Chinese verkopers zouden "zonder blikken of blozen" producten namaken. Grote namen zoals Nike trekken zich volgens Urlings om deze reden al terug van Amazon.
"Uiteindelijk zit de waarde van je bedrijf in het beschikken over je eigen data. En dat krijg je niet op Amazon. Dan koop je dus alleen omzet en zichtbaarheid op dit platform."