Tech

'Bol.com gaat merkkleding verkopen, net als concurrent Amazon'

Door Claartje Vogel··Aangepast:
© ANP'Bol.com gaat merkkleding verkopen, net als concurrent Amazon'
RTL

Webwinkel Bol.com zet in op de verkoop van merkkleding om beter te concurreren met Amazon, meldt het Financieele Dagblad (FD) vandaag. Volgens ingewijden spreekt Bol.com met bekende merken zoals G-star en Tommy Hilfiger.

De Amerikaanse webwinkelgigant Amazon opent begin 2020 een Nederlandse site en dat betekent concurrentie voor Bol.com. Amazon en Bol.com hebben allebei een breed assortiment, een groot verschil in het aanbod is dat Amazon merkkleding verkoopt en Bol.com alleen sportkleding.

'Zou logisch zijn'

Dat verschil wil de Nederlandse webwinkel volgens het FD opheffen. De Ahold-dochter zou het nieuwe aanbod merkkleding in januari groots willen aankondigen.

Bol.com wil het nieuws niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. De woordvoerder meldt aan RTL Z: "We verkopen inmiddels al schoenen en diverse kledingcategorieën, zoals sport- en babykleding. Een uitbreiding op dit vlak zou dan ook logisch zijn."

Retouren zijn 'pijnpunt'

Volgens de krant zijn retourzendingen 'een pijnpunt' in de gesprekken tussen Bol.com en modemerken. Bol.com wil dat de verkopers (in dit geval de merken) verzending en retouren regelen, de merken willen dat juist uitbesteden aan de webwinkel.

Retouren kost namelijk nogal wat geld. We zijn in Nederland Europees kampioen in het terugsturen van kleding. Dit blijkt uit een groot internationaal onderzoek van pakketdienst DPD. Bij webwinkel Wehkamp stuurden klanten vorig jaar 42 procent van de producten terug en ook Zalando verliest daar winst mee.

Het is nu al druk op de markt voor online winkels met mode. Denk aan de Duitse merken Zalando en About You (Otto Group) en het Nederlandse Wehkamp.

Kijk terug: Zo groeide bol.com van webwinkel naar online platform
Lees ook

Kijk terug: Zo groeide bol.com van webwinkel naar online platform

Update 11 november, 14:02 uur:

Een woordvoerder van Tommy Hilfiger laat weten dat het bedrijf niet in gesprek is met Bol.com. "Misschien zijn we wel benaderd, maar wij zijn niet één van de merken waar Bol.com plannen mee maakt."

Lees meer over
Bol.comZalandoAmazonWebwinkelZ link in bio