Kijk terug: Zo groeide bol.com van webwinkel naar online platform

Door RTL Z··Aangepast:
© RTL ZKijk terug: Zo groeide bol.com van webwinkel naar online platform
Van onze partner Bol.com

Platformen zijn de winkelstraten van de toekomst. Maar wat is een platform precies? En hoe verschilt het van de traditionele webwinkel? In de documentairereeks 'Succesvol online zakendoen' vertellen online ondernemers hoe zij van de platformeconomie profiteren en geven ze een onthullend kijkje achter de schermen van een nieuw, maar niet te missen fenomeen.

Huub Vermeulen is al vanaf het prille begin bij bol.com betrokken. Wat ooit begon als een online winkel voor boeken, cd's en dvd's groeide uit tot een breed platform waar zo'n beetje alles te koop is. Huub Vermeulen, inmiddels algemeen directeur, heeft 'zijn' bedrijf dan ook flink zien veranderen. "Toen we begonnen waren we met twintig mensen en niemand had verstand van retail," vertelt Vermeulen. Maar juist daar lag de kans volgens de directeur: “Omdat we die achtergrond niet hadden, hadden we maar één opdracht." Het team moest zelf gaan uitvinden hoe online verkoop werkt. Al snel bleek dat er online dingen mogelijk zijn die je met een fysieke winkel niet kunt.  

 

Kijk terug: Van een lelijke wipstoel naar een miljoenenbedrijf
Lees ook

Kijk terug: Van een lelijke wipstoel naar een miljoenenbedrijf

Ondernemers groeien harder dan bol.com zelf 

De verwachting is dat in 2025 veertig procent van alle online retailomzet via één of twee dominante platforms zal lopen. Het is er bol.com dan ook alles aan gelegen om de dominante positie, die ze in Nederland en België al hebben, te behouden en te versterken. Daarvoor moet je als bedrijf flexibel zijn, ziet ook directeur Vermeulen. 

Want sinds bol.com zijn assortiment begon te verbreden door ondernemers van buitenaf aan te trekken, zien ze dat die ondernemers harder groeien dan de omzet van bol.com zelf. "Bol.com is eigenlijk alleen nog maar een van de vele ondernemers op het platform," en dus ligt alle focus op de ontwikkeling van het platform zelf, legt Vermeulen uit. "De retailer bol.com zit er nog, maar het platform staat voorop." 

Succesvol ondernemen met een platform 

Inmiddels hebben zo'n twintigduizend partners zich aangesloten bij bol.com. Met dank aan deze partners kan het platform zelf blijven groeien, maar ook voor de aangesloten ondernemers zijn er flinke voordelen aan de samenwerking. Zo deelt bol.com de data die zij van klanten verzamelen zoveel mogelijk met de ondernemers. Hierdoor kunnen zij hun assortiment verbeteren en hun zichtbaarheid op bol.com vergroten. 

Dat bereik is veelal de belangrijkste reden dat ondernemers zich aansluiten bij een platform. Want wanneer je goed zichtbaar bent op een groot platform, kun je een grote groep nieuwe klanten aanboren. Het is voor ondernemers heel belangrijk om zo hoog mogelijk in de resultaten te verschijnen bij een zoekopdracht, of dit nu via Google of op een van de grote platformen is. Door scherpe prijzen, goede levertijd en volledig te zijn over je product, komen ondernemers bovenaan de lijst te staan. 

Uiteindelijk is volgens Vermeulen vooral de samenwerking tussen bol.com en de aangesloten ondernemers waardoor het bedrijf zo'n succes is. Want alleen is deze groei volgens Vermeulen niet haalbaar: "Het heeft zo'n omvang gekregen. Het vergt zoveel diepgang en investering. Daar moet je samen gebruik van maken." Het delen van kennis en faciliteiten is dan ook wat volgens de directeur het platform zo succesvol maakt. 

Kijk de volledige documentaire hier terug. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
Bol.comWebwinkelOndernemers