Morgen is het 1 april: 'Grappen zijn nu ongepast'
Waar we vorig jaar nog in de maling werden genomen met pizza's zonder korst, naar Zwitsal ruikende verf en chips met pepermuntsmaak, blijven de 1 aprilgrappen van bedrijven dit jaar uit. En dat is volgens retaildeskundige Paul Moers een verstandige keuze.
"Dit is niet de tijd om allerlei grappen te maken. Zeker als je kijkt naar het aantal zieken en doden en de dramatische staat van de economie. Een grap is nu ongepast", zegt Paul Moers tegen Editie NL.
Hij is normaal gesproken groot voorstander van iets luchtigs, maar volgens hem doe je er als onderneming nu echt beter aan om niet grappig te willen zijn. "Ik denk dat het vooral irritatie oplevert. Je maakt meer impact door serieus in te spelen op corona."
Imagoschade
Als je als bedrijf toch besluit om een grap uit te halen, dan heeft dat consequenties. "Een grap kan je serieuze imagoschade opleveren. Klanten zullen dan wegblijven."
'Humor kan altijd'
Dat bedrijven 1 april dit jaar vermijden, hoeft daarentegen niet te betekenen dat we zelf geen grappen mogen maken. "Humor kan altijd", zegt Sibe Doosje, docent klinische psychologie aan de Universiteit Utrecht. "Humor zorgt voor afleiding en plezier. Als je alleen maar serieus gaat nadenken, dan word je depressief. Je moet relativeren en dat kan met humor heel goed."
Of een grap over, op of onder de grens is, dat is volgens hem altijd spannend. "Het heeft met allerlei factoren te maken of iemand een grap vindt kunnen. Corona verandert daar weinig aan."
'Practical jokes'
Toch denkt Doosje dat 1 april dit jaar saaier wordt dan andere jaren. "Op 1 april halen mensen vaak 'practical jokes' uit. Dan laat je iemand bijvoorbeeld voor niks ergens naartoe komen", legt hij uit.
"Maar om morgen te zeggen dat er ergens gratis mondkapjes worden uitgedeeld, daar trapt niemand in. Overigens is dat nu ook een behoorlijk zieke grap. Dat gaat hem niet worden."