Geld uitgeven

We shoppen meer online: 'Vraag jezelf af of je het echt nodig hebt'

Door Editie NL··Aangepast:
© ANPWe shoppen meer online: 'Vraag jezelf af of je het echt nodig hebt'
RTL

Nu veel fysieke winkels gesloten zijn, slaan mensen online hun slag. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het aantal online bestellingen toeneemt. In een poll van Editie NL onder 6.700 mensen zegt 32 procent sinds de coronacrisis meer uit te geven aan online shoppen.

PostNL heeft het druk, zo liet de CEO Herna Verhagen gisteren weten. Niet gek, want veel mensen zijn aan het online shoppen geslagen. Uit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijkt uit dat er een forste toename is van het aantal online bestellingen.

"Vooral eten en drinken wordt veel online besteld. Het aantal bestellingen gaat over de kop", vertelt directeur Wijnand Jongen aan Editie NL. "Maar ook de online verkoop van drogisterijen gaat bijna drie keer zo hard. Wat betreft sport-, huis- en tuinproducten is de verkoop met tientallen procenten gestegen."

Platformeconomie floreert: vooral maaltijd bestellen en spullen slijten in trek
Lees ook

Platformeconomie floreert: vooral maaltijd bestellen en spullen slijten in trek

Volgens Jongen kunnen de bedrijven het tot nu toe goed aan. "Er zijn veel mensen beschikbaar om de bestellingen te verwerken, waaronder personeel dat normaal in de winkel staat en zzp'ers uit andere sectoren. En door de retourtermijnen te verlengen kunnen bedrijven de druk van de ketel halen."

Nibud

Cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) bevestigen dat er veel online gewinkeld wordt. "We zien dat 33 procent van de jongeren vaker online bestelt dan anders. Onder de 65-plussers is dat 11 procent", vertelt persvoorlichter Karin Radstaak van het Nibud.

"Er is een toename van 21 procent van mensen die zeggen artikelen uit andere te bestellen. Bijvoorbeeld boodschappen, huishoudelijke spullen, boeken of games."

Reclame

Er is op dit moment ook veel reclame waar mensen voor kunnen zwichten. "Bedrijven nemen allerlei maatregelen om de coronacrisis te overleven. We zien veel mails en andere online reclame langskomen waarin bedrijven hun producten aanprijzen. Daar moet je je van bewust zijn."

Volgens Radbaak is het dan ook verleidelijk om veel uit geven. "Online geld uitgeven voelt vaak minder echt dan wanneer je in een winkel betaalt. Maar bedenk ook als je online bestelt of je het echt nodig hebt."

Totaalplaatje

Toch geven mensen volgens het Nibud niet meer uit dan anders. "Slechts negen procent van de ondervraagden zegt meer uit te geven. Mensen hebben hun aandacht verlegd van fysieke naar online winkels."

Lees meer over
PostNLNibudThuiswinkel.orgWinkelenCoronavirus