Eten bestellen

Digitale fooi geven: bij wie komt het geld terecht?

Door EditieNL··Aangepast:
© ANPDigitale fooi geven: bij wie komt het geld terecht?
RTL

Nadat je je digitale winkelmandje eindelijk hebt volgestopt met sushi kom je weer voor een keuze te staan: geef je de bezorger een fooi? Veel bezorgbedrijven geven tegenwoordig de mogelijkheid om bij je bestelling digitaal een fooi te geven. Hoe weet je of dat geld wel echt bij de bezorger terecht komt?

"De fooien nemen al jaren af", zegt sectorbestuurder Edwin Vlek van FNV Horeca. "Enerzijds komt dat door de intrede van de digitalisering, mensen betalen veel meer met bankpas of via een digitale app, en dan is de trigger om fooi te geven stuk minder."

"Anderzijds bestaan er misverstanden, sommige mensen vinden dat horeca duurder is geworden en denken: waarom zou ik dan nog fooi geven, want ik betaal toch al meer?"

Digitale fooi

Veel bezorgapps hebben tegenwoordig de mogelijkheid om tijdens het bestellen al een fooi te geven aan de bezorger. Een goed idee, vindt Vlek. Maar lang niet iedereen maakt er gebruik van. Uit een poll op de Facebookpagina van Editie NL blijkt dat 80 procent de bezorger geen fooi geeft bij het online bestellen van eten.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

"Het is heel lastig controleerbaar is of die fooi terechtkomt bij de bezorger", zegt Vlek. "Deliveroo heeft zzp'ers in dienst, dat geld wordt als het goed is overgemaakt naar de bezorger."

"Bij Thuisbezorgd is het merendeel van de bezorgers in dienst van de desbetreffende restaurants en die ontvangen de fooi. Klanten hebben daarom niet altijd het vertrouwen dat fooi wel goed terechtkomt en dat is ook een reden waarom niet iedereen altijd fooi geeft."

Rechtstreeks naar restaurant

Bij Thuisbezorgd is het sinds half mei mogelijk digitale fooi te geven. "Dat wordt door een op de tien mensen gedaan en dan meestal tien procent fooi", laat een woordvoerder weten.

Negentig procent van de bezorgers is inderdaad in dienst van de restaurants. "De digitale fooi gaat rechtstreeks naar de restaurants en zij bepalen hoe het wordt verdeeld. Sommige geven het direct af, of het gaat in de fooienpot van het restaurant."

De menukaart maakt steeds vaker plaats voor een QR-code
Lees ook

De menukaart maakt steeds vaker plaats voor een QR-code

Het bezorgbedrijf is niet bang dat fooi bewust wordt achtergehouden. "Het personeel zal het daar niet mee eens zijn en er niet meer willen werken. Wij vertrouwen onze partners dat dit goed wordt gedaan."

Bezorgbedrijven Deliveroo en UberEats geven aan dat de digitale fooi rechtstreeks naar de bezorger gaat.

EditieNL nam de proef op de som en keek of bezorgers ook echt de fooi ontvangen die we via de bezorgapp gaven.
Lees meer over
Thuisbezorgd.nlVoedselRestaurants