Met 'privéjet' als lijnvlucht naar Ibiza: 'We brengen luxe naar de gewone man'
Niet in een overvolle budgetvlucht op vakantie, maar met een glaasje champagne en extra beenruimte. Klinkt ideaal, toch? Binnenkort kan het, want het Belgisch-Nederlandse bedrijf ASL Fly Executive biedt vanaf 30 juni lijnvluchten met de luxe van privéjets. Vliegen we straks allemaal met een luxe jet naar onze vakantiebestemming?
Van 30 juni tot en met 18 augustus vliegen de 'privéjets' twee keer per week tussen Brussel en Ibiza. Op de route wordt een luxueus aangeklede Embraer ERJ-135 ingezet met plaats voor dertig passagiers. De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
Luxe lijnvlucht
Tijdens de vlucht komt de reiziger niks tekort. "Je krijgt een fatsoenlijke maaltijd, champagne en je hebt meer ruimte. Je vliegt van private lounge naar private lounge. Ook hoef je nergens te wachten dus krijg je ook niet te maken met rijen", vertelt directeur Philippe Bodson aan EditieNL.
Dit concept is voor het bedrijf niet nieuw. "We hebben dit eerder aangeboden, toen was het heel succesvol. Helaas kwam corona en moesten we toen stoppen." Dit jaar biedt het bedrijf de service dus opnieuw aan. "Nu alleen nog vanaf Brussel, maar volgend jaar willen we ook vanaf Rotterdam gaan vliegen."
Bodson denkt dat de jets helemaal passen in de huidige tijd. "Omdat mensen vanwege corona niet meer in zo'n vol vliegtuig willen zitten. We willen luxe aan de gewone man brengen."
Volgens Niels Noorlander van First Class Aviation is het een slim initiatief. "Gezien de tijd waarin we nu zitten, maar ook omdat er in de zomermaanden altijd veel vraag is naar privévluchten richting Ibiza", vertelt hij aan EditieNL.
First Class Aviation krijgt regelmatig verzoeken van reizigers die hun 'privévlucht' willen combineren met anderen om zo de kosten te drukken. "Denk hierbij aan mensen die een tweede of derde huis hebben en in een zomer meerdere keren op en neer willen vliegen. Hier speelt ASL heel handig op in."
Ondanks dat het om een lijndienst gaat, ervaar je als reiziger toch een aantal van de voordelen van vliegen met een privéjet, zegt Noorlander. "Zoals pas vijftien minuten voor vertrek aanwezig zijn op de luchthaven, geen lange wachttijden voor controles en ga zo maar door."
'Geen toekomst'
Maar zal de 'gewone man' ook gebruik gaan maken van deze vluchten, zoals ASL voor ogen heeft? Doron Sajet, luchtvaartverslaggever bij NH Nieuws, ziet er geen toekomst in. "Het is nog altijd krankzinnig duur", vertelt hij aan EditieNL. "De vraag naar gewone vliegtickets zal sneller opkrabbelen dan de vraag naar vliegen in een privéjet. Het blijft een nichemarkt."
Ook denkt hij niet dat mensen sneller geneigd zullen zijn om in een privéjet te stappen door corona. "Ik geloof best dat het nu aantrekkelijker is, maar wel voor mensen die het kunnen betalen. Het is niet te vergelijken met de prijs die we tot voor kort aan een vlucht konden uitgeven. Dat was vaak onder de honderd euro."
Nichemarkt
Er komen volgens Sajet steeds meer aanbieders van dit soort vluchten bij. "Maar ik denk nog steeds niet dat het storm gaat lopen. Want waar moet je ze kwijt? Ze zijn enorm vervuilend en je kunt er maar dertig mensen mee vervoeren. Als alles weer aantrekt, en dat zie je nu al, boekt iedereen gewoon bij Transavia."
Wat Sajet betreft zal het vliegen met privéjets dus een nichemarkt blijven. "En daar zal het heel succesvol zijn, maar niet voor de gemiddelde vakantieman."