Ronaldo verkiest water boven cola: 'Daar kan geen marketingbudget tegenop'
Portugese profvoetballer Cristiano Ronaldo kan rekenen op gejuich van het Voedingscentrum. Afgelopen maandagavond schoof hij een flesje cola van sponsor Coca Cola aan de kant om water te promoten. Al jaren probeert het Voedingscentrum Nederlanders aan het water te krijgen, maar makkelijk is dat niet.
Uit wateronderzoek van de Branchevereniging Frisdranken, Water en Sappen blijkt dat we in 2017 in Nederland gemiddeld 4,6 glazen water dronken op een dag. 90 procent van de Nederlanders dronk toen dagelijks water. Ook drinken Nederlanders nog veel frisdrank. Gemiddeld dronken we in 2017 1,6 glazen frisdrank per dag. In dat jaar dronk bijna iedereen in ons land wel eens frisdrank, namelijk 92 procent.
Voorbeeld volgen
Het Voedingscentrum zou graag zien dat mensen de frisdrank wat vaker vervangen door water. Daarom zijn ze erg blij met de actie van Ronaldo. "Water drinken is een stuk gezonder dan cola. Cola valt buiten de schijf van vijf, dus het kan zo nu en dan wel, maar liever niet iedere dag", vertelt Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag, aan EditieNL.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De associatie maken tussen sport en frisdrank is dus ongewenst, vindt het Voedingscentrum. "Dat zo'n groot populair figuur zoals Cristiano Ronaldo daar aandacht voor vraagt is heel mooi. Ik hoop dat veel mensen het hebben gezien en het voorbeeld zullen volgen."
Veel suiker
Want cola is ongezond volgens het Voedingscentrum. "In gewone cola zit veel suiker. Als je daar veel van drinkt krijg je onopgemerkt meer calorieën binnen." In cola light en zero zit minder suiker, maar deze drankjes hebben ook nadelen. "Het is wel slecht voor je tanden. Er zitten zuren in die je tanden kunnen aantasten."
"Cola zero kan wel een goed alternatief zijn voor cola als je minder calorieën binnen wil krijgen." Maar het Voedingscentrum stimuleert vooral het drinken van water. "Water zorgt ervoor dat je vochtpeil in balans blijft zonder dat je suikers binnenkrijgt."
Marketing
Het Voedingscentrum houdt zich bezig met het promoten van gezond eten en drinken. "We hebben een beperkt marketingbudget, en op het moment dat Cristiano Ronaldo zo'n actie doet, dan is dat bereik veel groter dan we zelf voor elkaar kunnen krijgen. Daar kunnen we niet tegenop met ons marketingbudget."
Op marketinggebied is de actie van Ronaldo een slimme zet, vindt sportmarketeer Sander Mallie. "Je zag bij hem dat het niet ingestudeerd was, maar het is wat hij op dat moment zag en daarop anticipeerde. Het kwam heel naturel over", vertelt hij aan EditieNL.
Als hij dit had gedaan in opdracht van een bedrijf waren zij waarschijnlijk een hoop geld kwijt geweest. Zijn eigen initiatief heeft hen dus veel geld bespaard. "Er zijn bedragen bekend van wat het kost als je alleen Instagram door Ronaldo moet doen. Soms is dat een miljoen euro zelfs. Maar het is zeker een paar honderdduizend euro."