Ducttape

Passagier aan stoel vastgebonden: meer incidenten in het vliegtuig

Door EditieNL··Aangepast:
© EditieNLPassagier aan stoel vastgebonden: meer incidenten in het vliegtuig
RTL

Lastige passagiers in het vliegtuig: ze kunnen een hoop commotie veroorzaken. Zo moest Transavia afgelopen weekend een vlucht annuleren door problemen met een vrouwelijke passagier en werd een passagier in een Amerikaans vliegtuig deze week zelfs vastgebonden omdat hij zo tekeer ging. Het aantal incidenten op vluchten lijkt toe te nemen.

De oorzaak van de toename ligt volgens een woordvoerder van TUI bij de mondkapjesplicht. "We zien namelijk dat er door de mondkapjesplicht meer incidenten zijn. We hadden afgelopen maand 28 rapporten, dat betekent dat één passagier per dag zich niet gedraagt. Dat is veel te veel", aldus de woordvoerder.

Het bedrijf begrijpt wel dat mensen zich afvragen waarom ze aan boord een mondkapje moeten dragen, maar wijst erop dat het nou eenmaal verplicht is. "We moeten het met elkaar aan boord doen, het is verplicht. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je medepassagier."

Man VS misdraagt zich in vliegtuig, wordt vastgeplakt met ducttape
Lees ook

Man VS misdraagt zich in vliegtuig, wordt vastgeplakt met ducttape

Ook bij de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel zien ze een toename in het aantal incidenten op vluchten. "Het heeft te maken met corona en de daarbij komende verplichting van mondkapjes, die toch bij mensen irritatie oproepen", zegt ook Ingrid Brama, bestuurslid van de KLM-sectie. "Soms lopen wij als een politieagent door de vliegtuigen, mensen houden zich er soms gewoon niet aan terwijl het wel duidelijk is vanuit de regelgeving."

Handboeien en tiewraps

De gemoederen lopen soms hoog op. De lastige passagier op de Transaviavlucht afgelopen week moest worden aangehouden en op de Amerikaanse vlucht moest ducttape de agressieve passagier in toom houden. Zo heftig dat iemand moest worden vastgebonden, heeft Brama het nog nooit meegemaakt, al zegt ze dat KLM wel handboeien en tiewraps aan boord heeft.

"Ik vond het opvallend toen ik las over de ducttape, want wij worden getraind op vliegveiligheid. Stel je moet een noodlanding maken, kun je iemand niet snel loskrijgen." Er zijn volgens haar verschillende processen voor je iemand vastbindt of voor vertrek uit een vliegtuig zet.

"We krijgen ook een agressietraining en daarbij kijken of we een oplossing kunnen bieden. We kunnen een officiële waarschuwing geven, een soort gele kaart, en als iemand dan weer de grens overgaat dan kan dat betekenen dat we een tussenlanding maken of iemand van boord halen als we nog aan land zijn."

Toch is ducttape volgens Eric Sander van ProCentrum gevaarbestrijding wel een goede optie om iemand vast te binden bij gebrek aan beter. "Je ziet vaker dat als men geen handboeien heeft dat er gebruikt wordt gemaakt van tiewraps, dan kan handig zijn als je een grote groep moet aanhouden en je hebt maar één set handboeien bij je, dan kun je niets anders doen dan die tiewraps. Uiteraard probeer je natuurlijk eerst op een andere manier dat de situatie niet de-escaleert", legt hij uit.

Lees meer over
Air France KLMTui TravelLuchtvaartVliegtuigEditie NL Link in bio