Koffer komt niet aan door personeelstekort: 'Hele week op Schiphol gestaan'
Het is geen lekker begin van je vakantie: kan je eindelijk in het vliegtuig stappen en op reis, komt je bagage niet aan op de bestemming. De afgelopen tijd overkwam het passagiers van zeker zes Transavia-vluchten. Ook Susanne moest het tijdens haar vakantie op Lesbos zonder haar koffer stellen. "Je doet er niets aan, maar het heeft wel een stempel op de vakantie gedrukt."
Bij aankomst op Lesbos bleek de koffer er niet te zijn. "We dachten: hij zal wel komen, maar hij kwam maar niet", vertelt Susanne aan EditieNL. En dus moest ze het met alleen haar handbagage doen. "We waren een beetje gehaast weggegaan, dus ik had in mijn handbagage alleen een bikini en een slipje."
Susanne wachtte de hele vakantieweek, maar van haar koffer ontbrak elk spoor. "Bij terugkomst bleek hij de hele week gewoon op Schiphol te hebben gestaan." Zij en haar man hebben inmiddels een claim ingediend. "We willen ook het geld van onze koffer terug, want daar hebben we voor betaald maar die heeft niet gevlogen."
Piloten helpen mee
Susanne was niet de enige bij wie de vakantie niet zo leuk begon. Bij zes vluchten bleef er bagage achter op het vliegveld, bevestigt woordvoerder Claudia Metz van Transavia. "Iedere koffer die achterblijft is er een te veel. Daar balen we van en willen we echt onze excuses voor aanbieden", aldus Metz.
De problemen afgelopen weekend waren volgens haar een samenloop van omstandigheden. "Het heeft te maken met een personeelstekort, maar ook met een piek aan vluchten en extra reisrestricties die meer tijd kosten." Door de personeelstekorten hielpen bij een vlucht zelfs de piloten mee, die aan het wachten waren op de bagage. "Dat is natuurlijk niet de normale gang van zaken, maar het geeft wel aan dat iedereen zich betrokken voelt."
Personeelstekort
Het probleem ligt volgens Joost van Doesburg van FNV Schiphol bij 'een gigantisch personeelstekort' bij het afhandelingsbedrijf. "Niemand wil meer voor 10 euro en 36 cent werken, en dat verdient een bagagemedewerker", zegt hij.
Volgens hem werkt Transavia sinds april met afhandelingsbedrijf Viggo, waarvan veel medewerkers naar een ander bedrijf zijn overgestapt omdat ze daar meer konden verdienen. "Bij sommige afhandelingsbedrijven is het tekort nu wat kleiner, maar bij Viggo zijn de problemen levensgroot geworden." Daardoor lijkt het probleem bij Transavia het grootst, al is dat volgens de FNV zeker niet de enige maatschappij die met de bagage-ellende kampt.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Zeker in de zomerperiode is het moeilijk om extra mensen te krijgen. "Het is werk net boven het minimumloon en je moet 24/7 beschikbaar zijn. Het is niet aantrekkelijk. Het beroep van afhandelingsmedewerker moet aantrekkelijker gemaakt worden", meent Van Doesburg.
Impact op andere vluchten
Maar zolang dat personeel er niet genoeg is, zorgt dat voor een flinke logistieke puzzel. "Er worden continu afwegingen gemaakt. Je zit met tijden van je crew, openingstijden van de luchthaven en tijdsloten van de vluchten. Daar moet je allemaal rekening mee houden", zegt de woordvoerder van Transavia.
"Soms is het beter om een vlucht zonder bagage te laten gaan, omdat het dan minder impact heeft op andere vluchten, maar het heeft ook ermee te maken dat je anders misschien helemaal niet meer kunt vertrekken omdat er geen tijdsloten beschikbaar zijn." Volgens woordvoerder Metz moeten de problemen vanaf komend weekend verholpen zijn.