Voedselverspilling tegengaan

Drie keer per dag een andere korting: Albert Heijn prijst dynamisch af

Door Editie NL··Aangepast:
© Editie NLDrie keer per dag een andere korting: Albert Heijn prijst dynamisch af
RTL

's Ochtends twintig procent korting op een zak soepgroente, 's middags veertig en 's avonds zeventig. Bij Albert Heijn kan het zomaar voorkomen: de supermarkt doet sinds maandag aan 'dynamisch afprijzen'. Producten met kortingsstickers worden steeds goedkoper naarmate de houdbaarheidsdatum dichterbij komt. De supermarkt hoopt dat dit leidt tot minder voedselverspilling.

Producten die de uiterste houdbaarheidsdatum naderen worden bij Albert Heijn via een elektronisch systeem met korting aangeboden. Die kortingen nemen gedurende de dag toe en zijn te zien op digitale schapkaartjes. Via een algoritme wordt berekend wat de beste korting is om aan het einde van de dag geen producten over te houden. Volgens de supermarktketen blijft er op deze manier minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een lagere prijs.

Dynamische prijzen de toekomst

Dynamische prijzen worden volgens retaildeskundige Laurens Sloot al vaker gebruikt. "Denk aan de NS met dalurenkaarten en vliegtuigmaatschappijen met vliegtickets." Het gaat meestal om variatie op basis van een houdbaarheidsdatum, een moment in de week of dag. Dat heeft meerdere voordelen: "Je zou het kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het winkelbezoek beter over de week te verspreiden. Maar dus ook om voedselverspilling tegen te gaan."

Zo ziet de supermarkt van de toekomst eruit
Lees ook

Zo ziet de supermarkt van de toekomst eruit

Sloot denkt dat dit systeem de toekomst is. "Dit is een slimme manier om te voorkomen dat je veel producten overhoudt en geld verliest", vertelt hij aan Editie NL. "Klanten kunnen zelf kijken hoeveel korting ze krijgen en of ze het product nog kunnen gebruiken voordat de houdbaarheidsdatum verlopen is."

Digitale prijskaartjes

Naast dit systeem zie je al dat supermarkten zijn overgestapt op digitale prijskaartjes. "Je kunt hiermee allerlei problemen oplossen, bijvoorbeeld ook dat de prijzen in de kassa niet kloppen in combinatie met de prijskaartjes", vertelt Sloot. Met een centraal aansturingssysteem heb je dat probleem niet.

Dynamisch prijzen kan veel verspilling tegengaan, vertelt David Kat van Wasteless, een bedrijf dat supermarkten hierin ondersteunt met behulp van een eigen systeem. Toch pakt Wasteless dat anders aan dan Albert Heijn. "Zelf prijzen we af op basis van hoeveel producten er nog in het schap liggen en hoeveel we verwachten dat er nog verkocht gaan worden."

Om dat in te schatten kijken ze naar andere winkels van dezelfde keten, en hoeveel bloemkolen er daar bijvoorbeeld verkocht worden. Mochten die bloemkolen ook nog de houdbaarheidsdatum naderen, dan heeft dat ook invloed op de prijs.

Dweilen met de kraan open

Dat is een andere methode dan Albert Heijn inzet – die is puur gebaseerd op de uiterlijke houdbaarheidsdatum. "Dat is dweilen met de kraan open", vindt Kat. Het gaat daarbij alleen om de korte termijn.

Zelf probeert Wasteless meer in te spelen op het koopgedrag. "Met kunstmatige intelligentie kunnen we bepaald gedrag herkennen." Zo kan het dat mensen die vaak bloemkool kopen, ook vaak voor speklappen kiezen. "Alles hangt met elkaar samen." Dat is belangrijk om te beseffen als je de voedselverspilling écht wilt oplossen, aldus Kat.