Keuze uit vaste bedragen bij doneren: geven we daardoor meer?
Er wordt inmiddels volop gedoneerd aan Giro555 voor de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije. Als je wil doneren kan je kiezen voor een eigen bedrag of voor vaste bedragen van 35, 70 of 120 euro. Maken dit soort vaste bedragen ons guller?
Het dodental na de aardbeving is inmiddels opgelopen tot 16.000. De hulp aan het gebied is hard nodig. Vandaag is Radio2 gestart met een actiedag waar je tegen betaling een plaatje aan kan vragen en volgende week woensdag is er een landelijke actiedag op radio en tv. Wie nu al wil doneren kan dat doen via de site van Giro555. Mensen kunnen er kiezen voor 3 vaste bedragen.
Dat deze bedragen vast staan is volgens deskundigen gunstig voor de organisaties maar ook voor de donateurs. "Goede doelen gebruiken vaste bedragen veel in online campagnes", vertelt Claire van Teunenbroek, onderzoeker filantropie aan de VU Amsterdam tegen Editie NL.
Deze bedragen zorgen er volgens haar niet voor dat méér mensen gaan geven maar dat de mensen die geven wel méér geven. "Gemiddeld halen projecten zo tien procent meer op dan wanneer ze geen vast bedrag gebruiken." Maar het is ook voor de donateurs makkelijker. "Online doneren is heel abstract, want je weet niet wat andere mensen geven. Normaal gebruiken we juist het gedrag van anderen als stuuring. Als je door de supermarkt loopt, dan zie je wat mensen kopen en hoe ze zich gedragen. Bij online doneren heb je deze informatie niet. Door vaste bedragen te tonen, laten goede doelen zien wat mensen meestal geven. Je kan het zien als het schetsen van de sociale omgeving."
Gemiddeld 80 euro
Dat de bedragen 35, 70 en 120 zijn gekozen is geen toeval. "Gemiddeld gezien doneren mensen bij online campagnes 80 euro. Dat komt overeen met de 70 euro die je bij 555 kunt doneren. Het laagste vaste bedrag, 35 euro, is de mediaan. De helft van de mensen geeft tenminste 35 euro." Het hoogste bedrag, 120 euro is volgens haar gebaseerd op de eerste groep uitschieters.
Het is volgens haar niet zo dat de hulporganisaties met deze bedragen een bepaald bedrag afdwingen. "Het is een hulpmiddel om het geven natuurlijker te maken. Onderzoek wijst ook uit dat donateurs positievere emoties ervaren na het doneren als een campagne vaste bedragen gebruikt, in vergelijking met projecten zonder deze informatie."
Toch worden we volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels onbewust wel beïnvloed hierdoor. "Het eerste bedrag dat je ziet, bepaalt hoeveel je gaat doneren. Als ik de site van Giro555 bekijk, dan staat er 35 euro, 70 euro en 120 euro. Om het bedrag 70 staat een groen kader waardoor het lijkt alsof dat de meest normale keuze is", vertelt hij tegen Editie NL.
"Het zorgt ervoor dat als je gaat doneren je daar dus in de buurt wil zitten met als gevolg dat je meer geeft dan je van plan was. Je brein gaat ervanuit dat die 70 euro normaal is en dat bijvoorbeeld een tientje te weinig is."
Hij denkt niet dat mensen door deze bedragen besluiten niet meer te doneren. "Mensen hebben toch sterk de overtuiging dat ze zélf de keuze maken hoeveel ze gaan doneren en dat die vaste bedragen geen invloed op henzelf hebben ook al is dat wel het geval."