Ahold koopt Delhaize

Samen zijn Ahold en Delhaize 26 miljard dollar waard

Door RTL Z / Dow Jones··Aangepast:
Dossier ahold koopt delhaize
Samen zijn Ahold en Delhaize 26 miljard dollar waard
RTL

De Supermarktketens Ahold en Delhaize Hebben bevestigd dat ze in gesprek zijn over een fusie die een van de grootste supermarktconcerns in de wereld en zeker in de Verenigde Staten zou creëren, met een waarde van bijna $26 miljard.

Hoewel de twee bedrijven in Europa gevestigd zijn, genereren ze ongeveer 60% van hun omzet in de Verenigde Staten, voornamelijk langs de oostkust. Het Nederlandse Ahold exploiteert de ketens Stop & Shop en Giant, en de onlinesupermarkt Peapod. Het Belgische Delhaize bezit de merken Food Lian en Hannaford.

Er zijn geen financiële details bekendgemaakt over de mogelijke fusie en de bedrijven stellen dat de gesprekken niet noodzakelijkerwijs tot een transactie zullen leiden.

Op basis van de slotkoersen van vrijdag - voordat hernieuwde speculatie over een deal de kop opstak in Belgische media - zou het fusiebedrijf een marktwaarde hebben van EUR22,9 miljard, of $25,8 miljard.

De mogelijke deal komt op een moment dat supermarktconcerns aan beide zijden van de Atlantische oceaan woelige tijden doormaken. Consumenten die er tijdens de recessie van de afgelopen jaren aan gewend zijn geraakt hun boodschappen te doen bij voordeelsupers zijn niet teruggekeerd naar hun oude vertrouwde supermarkt. Ook kiezen steeds meer klanten ervoor hun boodschappen via internet te bestellen.

Deze gedragsverandering heeft aanzienlijke gevolgen. In Amerika knabbelen bedrijven zoals Kroger en Costco Wholesale en ook de zogenaamde 'dollar-stores' aan het marktaandeel van 's werelds grootste retailconcern Wal-Mart Stores.

Vergelijkbare krachten nemen in Europa Tesco onder vuur. De Britse marktleider meldde vorige maand een ongekend groot verlies van GBP6,4 miljard over het afgelopen jaar.

Net als alle retailconcerns in de rest van de wereld die zich op het middensegment van de markt richten, zitten ook Ahold en Delhaize in de tang tussen voordeelsupers zoals Costco en Lidl en supermarkten in het hogere segment zoals Whole Foods Market.

De concerns uit de Benelux denken al jaren aan een fusie en zouden in 2006 al gesprekken hebben gevoerd, op zoek naar schaalvergroting en kostensparingen om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden.

Onderdeel van dossier

Ahold koopt Delhaize

Lees meer over
BedrijvenAholdDelhaize

Meer van het dossier ‘Ahold koopt Delhaize’

'Fusiegesprekken Ahold prima nieuws'
Ahold koopt Delhaize

'Fusiegesprekken Ahold prima nieuws'