Nieuws

Dunkin' Donuts is terug: 'Met nieuw concept moet het lukken'

Door Maaike Homan··Aangepast:
© Henk RoolvinkDunkin' Donuts is terug: 'Met nieuw concept moet het lukken'
RTL

In Amsterdam is een eerste filiaal van Dunkin' Donuts geopend. Het Amerikaanse bedrijf wil binnen vijf jaar 25 vestigingen in ons land openen. "KLM belde al, of ze donuts met hun logo erop kunnen krijgen."

Twintig jaar geleden zette de keten al eens voet op Nederlandse bodem. Maar na drie jaar moesten de winkels met koffie en donuts sluiten. "De kosten waren te hoog, we waren te onbekend en draaiden verlies", vertelt Roberto Fava. Hij is eigenaar van Ice Bakery, een hazelnootpastabar, die in Amsterdam veel succes heeft, en nu dus van Dunkin' Donuts Nederland.

Omzet uit koffie

Het concept werd aangepast, kostbare productieruimtes verkleind. De focus ligt nu niet meer op het zoete gefrituurde broodje met een gat in het midden en een laagje glazuur, maar op koffie en bagels en panini's voor de lunch, "een plek met goede wifi waar je afspreekt met vrienden of voor werk".

De uitstraling van de winkels kreeg ook een metamorfose. "Warmer, gezelliger met veel hout." Volgens Fava een wereldprimeur, dat in Nederland het succes moet gaan aantonen. Het bedrijf wil zich hier dan profileren als koffiebar. Fava: "In de Verenigde Staten halen we al zeventig procent van de omzet uit koffie. We hebben onze eigen fair trade-bonen. In Spanje heten we ook Dunkin' Coffee."

Markt verzadigd?

Op de vraag of de koffiemarkt in met name de grote steden niet verzadigd is, antwoordt hij: "Er is zeker plek voor ons. Het niveau van onze koffie ligt op dat van Starbucks. We hebben in een stad als Boston niet voor niets 1100 vestigingen en in New York 600."

Bovendien is Nederland een echt koffieland, zegt hij. Om zijn argument kracht bij te zetten: "Ik ben zelf Italiaan en vind deze koffie echt lekker. Ik kom er voor terug. We hebben ook in Nederland tests gedaan onder de doelgroep."

Thumbnail

Honderden mensen kochten vanochtend een donut. (Foto: Henk Roolvink)

Die ligt op 14-40 jaar, maar zal volgens Fava uitgebreid worden. "We gaan met de donuts inzetten op belevenissen. We hebben al een stroopwafel-donut gemaakt en zullen rond Koningsdag ook met een speciale editie komen. Klanten kunnen straks bij een geboorte donuts met muisjes bestellen, of iets speciaals voor hun bruiloft."

Donut met logo

Gisteren werd Fava al gebeld door de KLM. Of ze speciale logo-donuts konden maken, voor een dag later. "Die capaciteit hebben we nu nog niet, maar straks wel." Dunkin' Donuts wil dan ook snel groeien in Nederland.

De komende vijf jaar moeten er 25 vestigingen komen. In augustus en september zullen Utrecht en Rotterdam volgen. Daarna steden als Den Haag, Haarlem en Leiden. "We gaan ons eerst spreiden over de markt en daarna kijken hoe het gaat." In totaal moeten er 160 vestigingen komen waaronder ook shop-in-shops waarvoor al gesprekken worden gevoerd met winkels als Praxis en de Mediamarkt, zegt Fava. 

Thumbnail

Adnan was de allereerste klant en mag een jaar lang gratis donuts eten. (Foto: Henk Roolvink)

Kaviaar 

Fava heeft er alle vertrouwen in. "Vanochtend om zes uur stonden er al vijfhonderd klanten voor de deur van de vestiging in Amsterdam, die speciaal voor de opening een jaar lang gratis donutseten weggaf aan de eerste honderd klanten, met een maximum van zes per week. 

De echte fans hadden vijftien uur in de rij gestaan. In Het Parool vertelt de vijftienjarige Adnan, die met een vriend als eerste klant naar binnen mocht: "Dunkin' Donuts heeft de kaviaar onder de donuts."  

Dunkin' Donuts in zeven punten:

  • In 1948 wordt de eerste koffiebar geopend
  • Nu telt het bedrijf 12.200 vestigingen in 45 landen. Dat moeten er uiteindelijk 17.000 worden
  • In Europa zijn dat er 240.
  • Per jaar worden 1,9 miljard koppen koffie en ijskoffie geserveerd
  • In 1980 werd het grootste restaurant tot dusver met 130 zitplaatsen geopend in Bangkok, Thailand
  • Het bedrijf is sinds 2006 in handen van een consortium van private-equitybedrijven: Bain Capital, The Carlyle Group en Thomas H. Lee Partners.
  • Het werkt samen met tal van grote bedrijven als Sara Lee en Coca-Cola. 
Lees meer over
EconomieOndernemersKoffieFastfoodVoedsel