Dirk van den Broek wil geen online supermarkt worden
Zolang online bestellen en thuisbezorgen van boodschappen geen geld oplevert, begint Dirk van den Broek er niet aan. Volgens de supermarktketen zorgt die dienstverlening voorlopig alleen maar voor hogere prijzen in de winkel.
Concurrenten als Albert Heijn, Jumbo, Plus en Coop zijn druk in de weer als online supermarkt en boodschappenbezorger. Maar in de top van supermarktketen Dirk van den Broek denkt men er niet aan om klanten via internet boodschappen te laten doen.
Niet kostendekkend
Directeur Marcel Huizing van Dirk van den Broek en bestuursvoorzitter John Kruijssen van het moederbedrijf Detailresult Groep zeggen in het FD dat Dirk van den Broek niet wil investeren in thuisbezorgen, omdat dat niet kostendekkend is. "Kosten voor bezorgen moet je ergens terughalen", zegt Huizing. "Wij kiezen heel bewust voor de laagste prijs. Dat kunnen we alleen doen door de kosten laag te houden."
Overigens zegt Kruijssen dat er binnen het moederbedrijf Detailresult wel wordt geëxperimenteerd met thuisbezorgen. Dat gebeurt met Dekamarkt, de keten met een wat hoger prijsniveau.
Winstgevend
Meer supermarkten worstelen met het winstgevend krijgen van hun online boodschappendienst: de kosten die erbij komen kijken, liggen vele malen hoger dan ketens kwijt zijn aan verkoop in de winkel. De enige 'winnaar' lijkt vooralsnog bezorgdienst Picnic te zijn.
Waarom doen we zo weinig online boodschappen? Peter van Zadelhoff legt het uit in deze video:
Verjaardag
Dirk van den Broek viert dit jaar zijn 75ste verjaardag. Het supermarktconcern ontstond in 1942, toen melkventer Dirk van den Broek een winkel aan het Amsterdamse Mercatorplein opende. In het verleden investeerde het winkelbedrijf wel vroegtijdig in ingrijpende moderniseringen. In 1948 voerde het bedrijf zelfbediening in, en in 1953 werd de eerste moderne supermarkt geopend.
In 2008 werd het bedrijf met Dekamarkt van de familie Kat samengevoegd tot Detailresult. De families Van den Broek en Kat zijn niet meer bij de dagelijkse leiding van het bedrijf betrokken, maar nog steeds wel aandeelhouders.