Nieuws

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017 voor serranoham

Door Puck Scheres··Aangepast:
© Wakker DierAlbert Heijn 'wint' Liegebeest 2017 voor serranoham
RTL

Albert Heijn is door 7500 stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017. In de Allerhande van april stond een artikel met een foto van scharrelende varkens in de wei. Volgens Wakker Dier zitten de AH serranoham-varkens hun hele leven binnen in een krap hok in hun eigen poep.

In totaal brachten 19.000 mensen hun stem uit op de vijf genomineerden. Albert Heijn won overtuigend met bijna een derde van de stemmen. De varkens in de serranoham van het excellent huismerk lopen niet vrij door een Spaanse wei. Ze zitten in werkelijkheid binnen opgesloten. "Ze leven in een dichte stal zonder stro en hebben minder ruimte dan Nederlandse varkens", zegt Wakker Dier.

Albert Heijn was nogmaals genomineerd: voor hun kweekzalm die in een tv-reclame 'very happy fish' genoemd wordt. In werkelijkheid leven de kweekzalmen met duizenden soortgenoten in een net, omgerekend zwemmen er vijf vissen in een kubieke meter water.

Verpakking aangepast

Ook zuivelmerk Almhof was genomineerd, omdat ze in hun tv-reclames koeien tonen die vrij grazen in de wei. Maar de meeste koeien staan binnen in de stal. Rio Mare had het over 'welzijn' op hun tonijnverpakking. Maar de vissen worden levend ingevroren. Het visbedrijf gaat de verpakking aanpassen.

De halfvolle koffiemelk van Friesche Vlag bleek ook niet zo 'plantaardig', want het bestaat voor 96 procent uit melk. Ze gaan een nieuwe naam bedenken. 

Wakker Dier begon in 2009 met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing en wil consumenten informeren over de misleidende claims en reclames die bedrijven ons voorspiegelen over dierenwelzijn. Wakker Dier noemt de Liegebeestverkiezing een succes. "Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of nog beter, passen ze hun producten aan."

'Het is een vergissing en die betreuren we'

In een reactie laat Albert Heijn weten dat de uitverkiezing 'absoluut geen recht doet aan alle inspanningen' die het bedrijf doet op het gebied van dierenwelzijn. Het bedrijf erkent dat de foto een foute voorstelling van zaken gaf. Dat was volgens AH een vergissing, die het betreurt. Het bedrijf belooft om het aan te passen in eventuele toekomstige reclames. 

Het bedrijf is echter niet te spreken over de manier waarop Wakker Dier de misstanden bij het bedrijf aan de kaak stelt omdat AH naar eigen zeggen juist een voortrekkersrol heeft bij het verbeteren van de leefomstandigheden van dieren. Het bedrijf wil niet meer samenwerken met Wakker Dier, het concludeert dat 'een gezamenlijk optrekken (...) niet zinvol blijkt'. 

Lees meer over
Wakker DierAlbert HeijnVeehouderijVleesprijzenVoedselDierenwelzijn